Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till Dynax 7. Positivt eller onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Teknikfanatiker eller ej, men jag går i tankar om att byta upp mig från en Dynax 5 till en Dynax 7. Har haft min Dynax 5 i drygt ett år nu och är väl inte så duktig att jag har bruk för en dyrare kamera egentligen. Den jag har är mycket smidig och med bra funktioner jämfört med konkurrenterna. Är dock ändå sugen på att byta upp mig.

Det jag mest saknar är:

*En äkta funktion för att byta film "mitt på rullen". (Nu får jag exponera i mörker för att ladda en halvtagen rulle).

*Exponeringskompensation för blixt. (Har en stor Sunpak 5000 och inbillar mig att denna funktion skulle vara användbar).

*Blixtsynk på andra ridån. (Används kanske inte ofta men verkar kul att kunna prova).

*Ett bättre vertikalgrepp verkar kanonbra. (Har nu ett batteripack BP-200 som ger lite bättre balans men tyvärr saknar avtryckare).

Kan "7'an" detta? Vad tycker ni i övrigt. Är den tillräckligt smidig för att man skall ta den med vid varje tillfälle?

Åsikter välkomnas. Berätta gärna ni som vet, ifall de funktioner jag nämnt finns på 7'an och ifall ni använder dem.

//Dan

Dynax 7 ?

Dynax 7 är en imponerande kamera som kan det mesta jag kan komma på.
Det som jag framför allt uppskattar är
Alla knappar sitter rätt.
Självutlösare med spegeluppfällning.
Blixtexponeringen. (uj uj)
Ljusmätarens spott visar avvikelse mot låst värde.
Bakre displayen visar hur kameran har bedömt ljuset i bildens olika delar.
Saker som inte är perrfa.
Smällande spegel.
Högt motorljud på AF.
Något plastig optik.
För att kunna nyttja alla finesser måste man använda "D" optik.
Hur som helst, en imponerande kamera som jag är nöjd med.

"Något plastig optik. " Vad i allsin dar har detta med själva kameran att göra? Det beror väl på vilken optik du placera på kameran? Allt det du frågade efter har den ja! Smidig är den. Den är relativt liten utan vertikalgrepp så den är rätt bekväm att ta med. Fråga mer!

En skitkul kamera. Enkelt handhavande och grymt smidig tom. om man anväder vertikalgreppet.

Smolket i min bägare är att min har tagit semester till Tyskland, (minolta service), pga. att autofokusen helt plötsiligt fick för sig att låta som en traktor.

Kan tilläggas att den var 2 månader gammal.. =(

Plastig optik ja

Jo nog är Minoltas optik bra plastiga om man jämför med många andra märken OK värsting gluggarna är väll godkända men min 28a och 50a för att inte tala om 28-80/d känns allt bra plastiga.Och inte vet jag villken "D" optik som Minolta har av värre kaliber.

Kan bara lovorda den kameran. Läs recensionerna vet ja. Det där med högt smällande spegel och motor är inget jag reagerat över. Jag har förvisso en limited modell och jag vet inte om det skiljer något. Dock så vet jag att min 700si låter betydligt mer.

Och som nämnts så finns de funktioner du efterfrågar.

Mvh
Maverick

ja de flesta billiga objektiv oavsett märke brukar vara plastiga men det var väl kameran vi skulle skriva om? Det där med smällande spegel har jag inte heller fattat. Ja den låter anorrlunda men smäller? Nja!

Att kunna byta film mitt i rullen var en av mina orsaker till att köpa kameran, och den funktionen funkar jättebra när man lärt sig. Smidig, ja mycket och jag upplever inte något av mina objektiv som plastiga. Spegeln låter bra mindre än på 9xi och oväsen från AF har jag inte ens lagt märke till.

Vilken dum fråga!!!!!!!! (skojar)
Klart ska byta upp sig till nya saker om man har råd.
Den som har flest o häftigast prylar när man dör vinner.
Jag ligger bra till :)

Seriöst nu:
Min 700si är tyst, men 7:an är minst lika tyst så jag skulle inte oror mig för ljudet.

ANNONS
Götaplatsens Foto