Annons

Uppgradering 80d til R10?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenta_j

Aktiv medlem
Hej gott folk.
Går i tankarna att uppgradera? min kamera. Har idag en 80d men börjat kolla på R10 då den ligger i bra prisklass. Är överlag nöjd med 80d men nya uppgraderingar över tiden gör ju kamerorna bättre.
Filmar nästan inget så den funktionen bryr jag mig inte speciellt om, är mera aoutofokusen och seriebildtagningen som jag föredra.
Har ef linser så dom kommer jag behålla och använda adaptern.
Är R10 "bättre" än 80d?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är stor skillnad i autofokus. Det märker du särskilt om du fotograferar flygande fåglar eller sportfoto. Autofokusen kan följa motivet över nästan hela bildytan. Även vid porträtt är R10 en stor fördel med möjligheten att hela tiden ha skärpan på ögat.

Att ha en elektronisk sökare är en stor fördel när man vill kontrollera sina tagna bilder utomhus utan att bli stördav sol eller reflexer.

Bildkvaliteten är likvärdig.
 

kenta_j

Aktiv medlem
Det är stor skillnad i autofokus. Det märker du särskilt om du fotograferar flygande fåglar eller sportfoto. Autofokusen kan följa motivet över nästan hela bildytan. Även vid porträtt är R10 en stor fördel med möjligheten att hela tiden ha skärpan på ögat.

Att ha en elektronisk sökare är en stor fördel när man vill kontrollera sina tagna bilder utomhus utan att bli stördav sol eller reflexer.

Bildkvaliteten är likvärdig.
Ja tekniken verkar gått framåt en del. Blir en del sportfoto så autofokus en hjälper nog en del.
Tack.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har funderat på att "uppgradera" TILL en 90D, med tanken att alla mina EF-S-objektiv passar både till den och min nuvarande kamera, och det är en lite mera premium-modell än den jag har, och troligen Canons sista APS-C med EF-fattning, och den bemnämns ibland som efterföljare till 7D mkII. Men så dök ju R10 upp nyligen, och den ligger i stort sett på samma prisnivå men har alla de fördelar som ett spegellöst system med elektronisk sökare har. En nackdel är att det krävs en adapter för att EF/ EF-S ska passa, och jag tycker inte att det ser ut som att en sådan adapter ingår i priset i de erbjudanden jag hittat, så det innebär en ytterligare kostnad. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken, eller ens OM.
 

kenta_j

Aktiv medlem
Jag har funderat på att "uppgradera" TILL en 90D, med tanken att alla mina EF-S-objektiv passar både till den och min nuvarande kamera, och det är en lite mera premium-modell än den jag har, och troligen Canons sista APS-C med EF-fattning, och den bemnämns ibland som efterföljare till 7D mkII. Men så dök ju R10 upp nyligen, och den ligger i stort sett på samma prisnivå men har alla de fördelar som ett spegellöst system med elektronisk sökare har. En nackdel är att det krävs en adapter för att EF/ EF-S ska passa, och jag tycker inte att det ser ut som att en sådan adapter ingår i priset i de erbjudanden jag hittat, så det innebär en ytterligare kostnad. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken, eller ens OM.
Jag ser det så här ang adapter, man betalar en lite summa för att kunna använda sina gamla objektiv. Nya objektiv till R modellerna kostar dom en del. Jag som har L objektiv ser ingen anledning att sälja dom för att köpa nya dyrare L objektiv, då är budgeten spräckt med råge.
Finns kanske några företag som säljer med adaptern men den är inte så dyr, 1000-2000 tror jag.
För mig lutar det åt R10 om jag kan få min såld.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En nackdel är att det krävs en adapter för att EF/ EF-S ska passa, och jag tycker inte att det ser ut som att en sådan adapter ingår i priset i de erbjudanden jag hittat, så det innebär en ytterligare kostnad.
Adaptern ingick tidigare, men inte längre. Kostar 1300 kr. Å andra sidan får man RF50/1,8 på köpet om man köper huset hos Scandinavian.
 

martley

Aktiv medlem
Adaptern ingick tidigare, men inte längre. Kostar 1300 kr. Å andra sidan får man RF50/1,8 på köpet om man köper huset hos Scandinavian.
Jag har redan ett EF 50 1.8 som jag är nöjd med men iofs inte använder så värst mycket, så en adapter skulle vara mera användbar. Och det är den enklaste adaptern som kostar 1300-1500Kr, ska man ha den med den extra kontrollringen så blir det dyrare, för att inte tala om versionen med filterhållare. Man får nästan ett enklare kamerahus för de pengarna. Sen verkar det dessutom vara dåligt med lagersaldot på de där adaptrarna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och det är den enklaste adaptern som kostar 1300-1500Kr, ska man ha den med den extra kontrollringen så blir det dyrare, för att inte tala om versionen med filterhållare. Man får nästan ett enklare kamerahus för de pengarna. Sen verkar det dessutom vara dåligt med lagersaldot på de där adaptrarna.
Du kan förstås välja att betala extra för att få en massa nya funktioner, men den adapter du behöver för att dina EF-objektiv ska fungera på ett R-hus kostar 1300 kr i alla seriösa fotobutiker jag känner till (eller 1290 kr om vi ska vara petiga). Det är nog ganska få kamerahus som man kan få för den summan.

Edit: Dessutom kostar ju ditt alternativ 90D 2000 kr mer än R10 hos seriösa fotohandlare, så även med utgiften för adapter blir det märkbart billigare.
 

martley

Aktiv medlem
Du kan förstås välja att betala extra för att få en massa nya funktioner, men den adapter du behöver för att dina EF-objektiv ska fungera på ett R-hus kostar 1300 kr i alla seriösa fotobutiker jag känner till (eller 1290 kr om vi ska vara petiga). Det är nog ganska få kamerahus som man kan få för den summan.
Den med kontrollringen kostar ca 3200 och den med filterhållaren 4300, och då tillkommer kostnaden för filter. Det var de två adaptrarna som jag menade kostar lika mycket som ett enklare kamerahus. Men den sorten behöver man nog inte. 1300 är mera överkomligt, men fortfarande 1300 Kr ytterligare jämfört med alternativet EOS 90D.
Sen spelar inte priset så stor roll när lagersaldot ändå är 0 och "okänd leveranstid".
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Alternativet 90D kostar ju 2000 kr mer än R10. Även med adapter är alltså den modernare kameran billigare.
Jo, det är riktigt, men lagersaldot för adaptern verkar vara noll och med okänt leverandatum hos de återförsäljare jag kollade (SP och CP), och utan adaptern måste man byta sina EF/EF-S mot RF-objektiv, och det är definitivt inte billigt.

Ett tredje alternativ, för att försöka återanknyta till ursprungstråden, om än lite tråkigare men säkert mera förnuftigt, är att behålla det kamerahus man har ett tag till.
 

kenta_j

Aktiv medlem
Jo, det är riktigt, men lagersaldot för adaptern verkar vara noll och med okänt leverandatum hos de återförsäljare jag kollade (SP och CP), och utan adaptern måste man byta sina EF/EF-S mot RF-objektiv, och det är definitivt inte billigt.

Ett tredje alternativ, för att försöka återanknyta till ursprungstråden, om än lite tråkigare men säkert mera förnuftigt, är att behålla det kamerahus man har ett tag till.
Haha, ja det vore ju förnuftigare att göra så. Men å andra sidan så brukar man, iaf jag, få igång intresset för tex foto när jag har något nytt.
Men man kan vänta en månad eller två och se om man fortfarande är intresserad kameran
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är bättre att satsa på R än EF-hus.
Framöver kanske du vill ha nyare optik som t.ex RF 100-400 med blixtsnabb AF och riktigt bra IS. Eller någon annan RF- glugg.
Det enda av betydelse som R10 saknar är IBIS.
 

kenta_j

Aktiv medlem
Det är bättre att satsa på R än EF-hus.
Framöver kanske du vill ha nyare optik som t.ex RF 100-400 med blixtsnabb AF och riktigt bra IS. Eller någon annan RF- glugg.
Det enda av betydelse som R10 saknar är IBIS.
Ja det lutar åt en R10. IBIS verkade inte vara till så mycket hjälp om man har IS på objektivet. Och det hjälper väl mest vid filmning?
 

martley

Aktiv medlem
Haha, ja det vore ju förnuftigare att göra så. Men å andra sidan så brukar man, iaf jag, få igång intresset för tex foto när jag har något nytt.
Men man kan vänta en månad eller två och se om man fortfarande är intresserad kameran
Håller med, det är min strategi också. Det finns ju även en möjlighet att det dyker upp ytterligre en intressant modell, eller en mkII. Tyvärr brukar nyhetens behag gå över alldeles för fort efter att man har köpt nån ny dyr leksak.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det så? Vet att den är sämre än R7 tex men dom extra tusen den kostar vet jag inte om det är värt.
Den är sämre än R7 som i sin tur är sämre än R5. Blev ganska besviken över detta men köpte R7 i alla fall. Testa kamerorna i butik, jämför med din gamla och känn efter, det är ju bara du som kan bedöma om en bättre sökare är värd pengarna.
 

kenta_j

Aktiv medlem
Den är sämre än R7 som i sin tur är sämre än R5. Blev ganska besviken över detta men köpte R7 i alla fall. Testa kamerorna i butik, jämför med din gamla och känn efter, det är ju bara du som kan bedöma om en bättre sökare är värd pengarna.
Ja exakt, bästa är att testa och se vad man tycker. Dock lite klent med butiker som säljer där jag bor. Ev så har Elgiganten dom. Får kolla. Tack.
 
ANNONS