Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering 80d til R10?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
EOS R10 har inte motsvarande specifikationer. Bättre för en del och sämre för andra, men det beror förstås på vad man har för mättolerans för "motsvarande".
Den framfördes som ett rimligt alternativ tidigare i diskussionen, t ex av TS. Givetvis är inte specifikationerna exakt desamma; då hade det ju varit samma kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, "motsvarande" är ganska luddigt ord.
För dig och martley är kanske specifikationerna "motsvarande", men för mig är de inte det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Canon hittade på "Hybrid IS" för 15 år sen för att stabilisera skakningar i sensorplanet. Tidigare IS kunde bara stabilisera tipp- och vridskakningar. Hybrid-IS består av den äldre sortens IS plus "Shift IS". Första objektivet med hybrid-IS var ett makroobjektiv eftersom skakningar i sensorplanet tydligen märks mer på kort håll.

Hybrid-IS har med tiden införts i fler objektiv, men jag kan med en snabb sökning inte hitta en lista över dessa objektiv.

Med sensorstabilisering misstänker jag att "Shift IS" i objektiven inte är lika viktig, men tipp- och vridstabilisering sköts nog fortfarande bäst av objektivet, åtminstone för längre brännvidder

Det är lite oklart. Enligt en tabell i Canons dokument om IS/IBIS så kan IBIS göra det åtminstone för video. Det borde väl fungera även för stillbilder, men tabellen står under rubriken "Image Stabilisation for video", så jag vet inte riktigt.

Lite coolt är att EOS R7 kan använda IBIS för att se till att horisonten blir rak på bilden. (Om man inte lutar kameran alltför mycket, förstås).
Du har tre rotationer. Pitch, yaw och roll. Roll-stabilisering borde även kunna användas för att räta ut horisonten. Den funktionaliteten begränsad givetvis av hur mycket man kan snurra sensorn.

Men helt klart en bra funktion, jag brukar ofta ha vattenpasset i sökaren igång för att få bilderna helt raka. Av någon anledning får jag dom annars ganska ofta några grader snett, till och med om något helt horisontellt är med i bilden. Jag ser det direkt när jag tittar på bilden på datorn, men inte i sökaren av någon skum anledning.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

martley

Aktiv medlem
Ja, "motsvarande" är ganska luddigt ord.
För dig och martley är kanske specifikationerna "motsvarande", men för mig är de inte det.
Min personliga uppfattning är att EOS 90D ligger mellan R7 och R10, men något närmre R7.
Sen är det förstås en fråga om hur man värderar alla tekniska nyheter som ett spegellöst system innebär, och hur man väger det mot eventuella nackdelar, som t.ex. batteriförbrukning.
Sjuan antyder släktskapet mellan EOS 7D och R7, och de har många likheter, med dubbla minneskort, robustare konstruktion och mera "premium" i egenskap av att modellbetecknigen bara innehåller ett ental, med allt vad det innebär.
7DmkIII kom inte vid förväntad tidpunkt, och många, inklusive Canon, ansåg att 90D skulle vara ersättaren. Men sen kom R7.
 

apersson850

Aktiv medlem
Och Canon kan stabilisera pitch och yaw med sensorstabilisering?
Ja, de påstår att sensor och objektiv hjälps åt med de axlarna om det är RF-objektiv som har stabilisering som sitter på. Men för EF får objektivet sköta det ensamt, för de kan inte prata med kameran fort nog för samarbete.

Här finns en artikel om detta.
I den står bland annat så här:
In the camera body, the sensor itself is moved via a highly precise magnetic system to counteract roll, X-Y and pitch and yaw. The latter is done by real-time collaboration through the high-speed RF mount communication system, which gives the Canon EOS R System its distinct advantage.
 
Senast ändrad:
ANNONS