Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering utav kamera från Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny W

Ny medlem
Vad är snäppet efter D40?
Hur är Nikon D3000 alt. D5000 alt D90 i jämförelse till D40? Ska man försöka hitta en begagnad D200? Hur är den i jämförelse till D40?

Jag fotar mest djur och natur. En och en annan människa fastnar väl också... Vill uppgradera mig men vet inte vilken kamera jag bör satsa på. Tar gärna emot synpunkter och åsikter.

/Jenny

D90 med motiveringen:
+Bättre bildkvalite än d200
+Hyffsat lätthanterad med mycket automatik om du är i behov.
+Autofokusmotorn
+Videofunktionen

Åtminstone 3+ som ingen av de andra kamerorna kan konkurrera med!

Om "uppgradera" i det här fallet betyder att "köpa en ny kamera", så borde det väl vara ide att lista upp vad du inte är nöjd med på D40 först.
D200 är ju många år nu och en beg sådan bör kosta mindre än en ny D40.
Vad vill du vinna med ny kamera då?
Kanske VR, och då är ju ett VR objektiv en rejäl sak att köpa på sig , särksilt vid långa brännvidder i skog och djur, och de funkar väl på D40.
Kanske man kan sakna en totalt regnskyddad kamera ute i skogen då det ju nästan alltid regnar numera.
Ett UV fodral till D40 ??
Eller en model som är vattentät.

Till Eriks tre plus skulle jag vilja lägga bildskärmens storlek och upplösning. Det är en rejält steg framåt på D90.

Dessutom borde batteriet vara kraftigzare i D90. Jag tycke det räcker oändligt länge.

Vad är snäppet efter D40?
Hur är Nikon D3000 alt. D5000 alt D90 i jämförelse till D40? Ska man försöka hitta en begagnad D200? Hur är den i jämförelse till D40?

Jag fotar mest djur och natur. En och en annan människa fastnar väl också... Vill uppgradera mig men vet inte vilken kamera jag bör satsa på. Tar gärna emot synpunkter och åsikter.

/Jenny

Jag bytte från D40 till en D200 i somras, hade inte pengar till D90 och är supernöjd med mitt byte!

om man inte behöver vädertätad hus är ju D80 ett alt samt är D80 några gram lättare men ser dock inte lika proffsig som D200

D90 är den sjävklara uppgraderingen! Jag uppgraderade från D60 till D90 och den är fantastisk. Ska du använda kameran i ogästvänligt klimat, regn och rusk? Isf är nog en begagnad D200 bättre, annars är D90 överlägsen!

ANNONS