Annons

Uppgradera från D7000 till Nikon z6 eller z7

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander_st

Ny medlem
Hej!

Funderar på att ta tag i mitt fotointresse och i samband uppgradera till fullformat, gärna till en Nikon Z6 eller z7.

Tycker inte skillnaden mellan z6 och z6ii motiverar prisskillnaden på 7-8000kr, i alla fall inte utifrån vad jag läst, utan hade snarare velat uppgradera till en z7 då.

Är lite kluven till hur jag bör tänka och vart jag ska lägga pengarna på. På ett sätt satsar jag gärna pengarna på en finare lins för att i framtiden uppgradera huset.

Tänker i så fall att jag antigen köper:

• Begagnad z6 + ny 24-70 2.8 lins för runt 30 000 och uppgraderar till ett finare hus i framtiden.
• Ny z7 + 24-70mm 4.0 för runt 30 000kr. Hade gärna velat ha f2.8, men då sticker priset iväg rejält..

Någon som gjort liknande uppgradering eller har några råd/tips. Fotade mest porträtt (nu med speedade ungar som motiv) och landskap.

Tack för hjälpen!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har haft liknade fundering, och valde Z6II. Att det blev Z6II var i huvudsak dessa punkter:
- fick 2500 i extra inbytesbonus (fick bra för inbyte så det var nog sant)
- uppdatering av EVF (för snabba objekt, vill ha så bra sökare som möjligt)
- kanske har de nu kramat ur vad de kan ur Z6 med FW, II har kanske möjlighet att bli ännu bättre? Eller varför uppdatera en utgående modell när de kan sälja mer Z6II om skillnaden ökar ännu mer
- att den tar vanliga SD kort
- hade räknat med kraftigt sänkta priser på Z6/7 på black friday, så blev det inte alls utan snarare blev det rabatter på II modellerna
Denna länk visar några skillnader https://photographylife.com/nikon-z6-vs-z6-ii

Jo det hade nog blivit samma pris med Z6ii och en begagnad Z7, Z7 har ju fördelen med fler pixlar och man kan beskära mer. Z6ii har fler bps, något bättre AF i dåligt ljus och något bättre ISO prestanda.

Jag köpte med adaptern och har endast F fattning optik, jag har troligen ett tiotal objektiv med F fattning och jag kommer i lång tid framåt ha kvar F hus, jag använder också D750 o D500 parallellt. Just nu känns det mest praktiskt att inte ha några Z objektiv alls utan alltid ha adaptern monterad på Z6.

Vid köp av Z6ii så fanns det inga begagnade Z6,Z7 med adapter till salu, vilket var kanske en bidragande orsak till Z6ii, att vid begagnatköp behöva köpa en adapter till fullpris. Någon sekund var jag faktiskt inne på att köpa en Z50 med adapter för 9950:- och en begagnad Z6 för 13950:-, det kändes på något sätt bättre än att köpa en dyr adapter :).

Min tankar, om jag gjort rätt, ingen aning
 
Senast ändrad:
ANNONS