Annons

Uppgraderingsdjävulen? 300D-350D, 70-200/4L osv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektivtest 300D Kit 18-55 emot Sigma 18-200

Lovade att återkomma om test av det nya objektivet Sigma 18-200 mot Canon kit 18-55

Efter 2 dagars test upplever jag det nya objektivet som avsevärt mer skarptecknande än kitobjektivet.

Det är svårt att visa resultatet när man måste förminska bilden så mycket för att den skall accepteras i forumet.

Men i alla fall här en test med FULL zoom på båda objektiven taget på närbildsavståndet. Båda har max bländare. Jag gör inte gällande att testet på något sätt är vetenskapligt korrekt utfört. Men jag tycker mig kunna se en stor skillnad i skärpa på banden runt halsarna.

Kitbilden är den översta

Fick inte med bilderna vet ej varför

Lövet skrev:
Det jag tänker att jag skulle behöva är den snabba serietagningen och ökad buffert. 4 foton känns för lite... dessutom 8 Mp gör att man kan zooma in bilden mer (har jag fått för mig) och det är ju bra om jag bara har 70-200mm (rätta mig om jag har fel). Till sist verkar den bättre på att hitta fokus (vart hittar jag inst. för rörlig fokus på 300D?), samt bättre på höga ISO-värden, vilket kan vara bra vid sena fotbollsmatcher.

Jag märker att jag redan övertygat mig själv om en 350D, bara pengarna som fattas :-|

Jo, jag håller med om att buffertstorleken är en viktig egenskap, det var främst den och materialet (jag jobbar med plast och hatar det materialet) som verkligen avgjorde mitt val av 10D fraför 300D. Vad jag menade var väl mer att om man är nöjd med sitt val från början så finns det inte så stor anledning att byta så fort det kommer en efterföljare. Du var väl inte riktigt nöjd med buffertstorleken från början heller, antar jag? Isåfall är ju viljan att byta mer förståelig, anser jag.

Christer, kan du inte försöka igen. Jag skulle gärna vilja se lite fotbollsbilder från det objektivet.

Ja, jag märkte ganska tidigt att jag inte var riktigt nöjd med buffertstorleken.

Plasten däremot gjorde mig inget på 300D. Jag hade läst så mkt negativt här, så jag blev positivt överraskad hur bra den ändå kändes. Jag hade ju inte fotat med mer än min gamla Olympus 860CL med 1 Mp.

Även Canons 50/1.8 gjorde mig positivt överraskad, tyckte inte alls den var farligt plastig. En kompis som har ett 35-135 tror jag det är, känns mer plastigt då.

Lövet skrev:
Christer, kan du inte försöka igen. Jag skulle gärna vilja se lite fotbollsbilder från det objektivet.
John,
Det var inte fotbollsbilder bara testbilder.
Hade inte möjlighet fota fotbollen den här helgen men jag återkommer till dig så fort jag har bilder.
Kan jag emaila dig dom. Har du bredband? Det är så fjuttig bildstorlek här så du kan nog inte se kvaliten.
Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto