Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt Google Bildsök

Produkter
(logga in för att koppla)

xQubeZ

Aktiv medlem
Kan man på nåt relativt enkelt sätt se om ens bilder på fotosidan HAR ANVÄNTS KOMMERSIELLT av någon annan? Via Google bildsök? Eller är det bästa att få tips av nån annan person som känner mig?

Jag har nyligen lagt in några få (5-6 st) av mina bilder på Google+ ...där finns ju bilder från hela världen verkar det som, med bildtexter/kommentarer mm t.o.m. på kinesiska och kyrilliska bokstäver. Är det mera "riskfyllt" att lägga in bilder där än på fotosidan?

Jag är ganska okunnig på detta område, så vill gärna veta mera!
mvh
/B
Du kan göra en ”omvänd” bildsökning genom användandet av en bild. Sen hittar du var den bilden kommer ifrån. Det funkar dock nog bara om din bild är oändrad o används den komersiellt av någon har de säkert lagt nån text över o då blir det svårare att hitta.

Helt ärligt tror jag det är väldigt svårt att hitta om någon i tex kina använt dina bilder.

Skulle råda att endast ladda upp bilder i låg upplösning eller likande på sidor där det är lätt att hitta dina bilder. Har du ett eget webportfolio kan du göra det väldigt svårt att hitta dem eller spara ned dem istället med hjälp av lite kodande. (Tex få så de inte blir indexerade av google, eller inte tillåter ”högerklick” på dem för o välja ”spara som”)
 

ducedo

Aktiv medlem
Kan man på nåt relativt enkelt sätt se om ens bilder på fotosidan HAR ANVÄNTS KOMMERSIELLT av någon annan? Via Google bildsök? Eller är det bästa att få tips av nån annan person som känner mig?
Kolla upp Pixsy.com (gratis för 500 bilder) och liknande tjänster. De söker genom internet och varnar dig så fort de hittar en ny träff. Förhoppningen är att användarna ska använda sig av deras juridiska tjänster (de tar x procent) men du kan lika gärna sköta det själv på annat håll.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Du kan göra en ”omvänd” bildsökning genom användandet av en bild. Sen hittar du var den bilden kommer ifrån. Det funkar dock nog bara om din bild är oändrad o används den komersiellt av någon har de säkert lagt nån text över o då blir det svårare att hitta.

Helt ärligt tror jag det är väldigt svårt att hitta om någon i tex kina använt dina bilder.

Skulle råda att endast ladda upp bilder i låg upplösning eller likande på sidor där det är lätt att hitta dina bilder. Har du ett eget webportfolio kan du göra det väldigt svårt att hitta dem eller spara ned dem istället med hjälp av lite kodande. (Tex få så de inte blir indexerade av google, eller inte tillåter ”högerklick” på dem för o välja ”spara som”)
Bra svar och rekommendationer - uppskattas!
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Kolla upp Pixsy.com (gratis för 500 bilder) och liknande tjänster. De söker genom internet och varnar dig så fort de hittar en ny träff. Förhoppningen är att användarna ska använda sig av deras juridiska tjänster (de tar x procent) men du kan lika gärna sköta det själv på annat håll.
Tack för det - ska kolla!
Detta är ett exempel på va bra forumfunktionen på FS är!!
mvh
/B
 

mac60

Aktiv medlem
Google lens

Gick inte att starta ny tråd så jag lånar denna

Brukar högerklicka på mina bilder och se om dom hittas någonstans och då brukar det vara"sök på Google efter bild" nu plötsligt kommer det upp " sök med Google lens" trycker jag där så händer inget.
Finns tydligen en app (Google lens) man kan ladda ner och då kolla efter sina bilder på nätet.
Tyckte att den fått dåliga omdömen och tydligen funnits i några år
Någon som vet något om detta eller hur man får det vanliga igen?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Google lens

Gick inte att starta ny tråd så jag lånar denna

Brukar högerklicka på mina bilder och se om dom hittas någonstans och då brukar det vara"sök på Google efter bild" nu plötsligt kommer det upp " sök med Google lens" trycker jag där så händer inget.
Finns tydligen en app (Google lens) man kan ladda ner och då kolla efter sina bilder på nätet.
Tyckte att den fått dåliga omdömen och tydligen funnits i några år
Någon som vet något om detta eller hur man får det vanliga igen?
Jag skapade en egen tråd av detta.
 
ANNONS