Annons

Upplättningsblixt på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Ska fota bröllop och ska ev. använda blixt för att ljusa upp paret om så behövs (ej i kyrkan). Då behöver jag en diffuser och jag undrar vilken typ jag ska ha?

Har sett en som man sätter på med karborrband, ser ut som en liten bouncer.

Sen finns det dem plastiga "hattarna".

Vilken sort ska jag ha och varför?

Ni som har fotat bröllop, har ni tips att ge ang upplättningsblixt? Använder METZ 54 MZ-4.
Vilka inställningar ska jag använda mig av för attt bäst kontrollera så att jag får rätt med mängd ljus på paret? T ex Manuell + minska/öka blixtens mängd ljus med hjälp av ratten.

Tacksam för svar!
Marie

Softbox!

Hej!
Hoppas att jag kan svara dig!

Softboxar ger ett mjukare ljus på NÄRA håll.
På lite längre håll helfigur så gör den inte så mycket nytta.
Upplättnad är ju just upplättnad och det gör att man kan vara lite sparsam med ljuset så det inte blir för hårt. Om det är sol ute så kan det ofta vara bättre med en reflexskärm och ingen blixt.

Det finns många sätt att lösa problemet men det viktigaste är att du testar innan på några andra människor.

Om jag skulle satsa på ett kort så skulle det bli reflexskärm. Finns en jättebra sju i en på Scandinavianphoto kommer inte ihåg vad den kostar. Den innehåller guld, silver, vitt i olika varianter och inne i varianterna ligger det en softskärm. Mycket bra packet!
Skriv gärna och fråga om du vill!

Teodor

När jag fotade min systers bröllop använde jag en SB-600 blixt monterad på min dåvarande Nikon D70. Hade en omnibounce softbox monterat hela tiden. Till upplättning utomhus hade jag blixten riktad rakt fram (ej vinklad) men som sagt med omnibouncen påmonterad. Körde iTTL upplättningsblixtmätning lite underexponering (ca -½ EV inlagd på blixtexponeringen). Du ser några av bilderna i ett album på "min sida".

På din EOS 10D innebär det väl att du skall köra med bländarförval (Av-läge) eftersom då blixtmätningen fungerar enligt principen "slow sync" (dvs bakgrund exponeras normalt) men att du kör lite underexponering valt på blixten.

Observera att Metz 54:an inte funkar med TTL-mätning när du har någon form av diffusor monterad!!! Du måste välja A-läge på blixten (dvs blixten använder då sin egen ljussensor).

Instämmer med Teodor ovan att det är en riktigt god idé att testa noga innan bröllopet, helst i så liknande ljussituation som möjligt, så du vet vad du har att vänta dig.

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto