Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättningsblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Jag har köpt en gammal men designmässigt och mekaniskt fantastisk Canon mätsökarkamera, en Canonet 19 QL, som på den första rullen Reala verkar prestera fin-fin bildkvalitet.

Till min fråga: Vet någon hur jag gör för att få till upplättningsblixt/blixt för motljusporträtt med kameran?

Jag har Originalblixten Canolite D, som saknar inställningsmöjligheter. Dessutom Sunpak 33 auto. som har en knapp med blått, vitt och rött läge. Sunpaken har dessutom en snurr-skala på sidan med ASA/bländare/avstånd som jag tror endast är vägledande.

Du kan använda din sunpakblixt. Ställ in den bländare som blixten anger vid respektive läge och asa-värde och anpassa slutartiden efter bländaren. Tänk på vad som är kortaste blixtsynktid. Det är möjligt att Canonet har centralslutare och i så fall borde du kunna köra alla tider. Du ser om det finns någon blixtsymbol på tidsratten och i så fall är det snabbast möjliga tid.

Blixtens sensor (ett litet fönster eller hål) måste alltid vara riktad framåt så att sensorn kan läsa av hur mycket ljus som studsar tillbaka från motivet.

Tack för ditt svar Magnus. Ja den lilla godingen har Copal centralslutare med blixtcynk upp till kortaste tiden 1/500s. Exponeringen är antingen tidsstyrd eller manuell - om jag vill välja bländare får jag alltså reglera det med slutartiden antar jag.

Om jag använder Sunpak-blixten som du tipsar - då antar jag att den lyser med full effekt. Finns det något trick att få mindre effekt? Vad jag vill åstadkomma är motljusporträtt som inte är uppenbart blixtbelysta. På min EOS50 kan jag ställa exponeringskompensationen för blixt separat. Men om jag försöker lura Canoneten genom att t ex ställa upp ASA-talet blir väl hela bilden underexponerad?

Foto-Ante skrev:
Om jag använder Sunpak-blixten som du tipsar - då antar jag att den lyser med full effekt. Finns det något trick att få mindre effekt? Vad jag vill åstadkomma är motljusporträtt som inte är uppenbart blixtbelysta. På min EOS50 kan jag ställa exponeringskompensationen för blixt separat. Men om jag försöker lura Canoneten genom att t ex ställa upp ASA-talet blir väl hela bilden underexponerad?

Nej. namnet antyder att den har sensorstyrd automatik. Sensorn stryper blixtljuset när den tror att exponeringen är tillräckligt. De olika färglägena kallas arbetsbländare, exklusivare blixtar har fler arbetsbländare.

För att lägga blixtljuset lite lägre ställer du in ett bländarsteg mindre, tex om blixten säger 5,6 ställer du in 8. Sedan anpassar du tiden efter bländare 8. Då blir det befintliga ljuset rätt exponerat och blixtljuset hamnar ett steg under.

Du ska inte leka med Asa-talet på kameran för då får du det befintliga ljuset felexponerat. Om du ställer in ett steg högre känslighet på blixten blir det samma sak som om du gör som jag beskrev ovan. Blixten vet inte vad du ställt in för asa-värde. Skalan är bara en omräkning mellan de olika automatiklägena och hur bländaren ska ändras beroende på filmkänslighet. Dessutom talar skalan om blixtens räckvidd.

variera så här

vill du t.ex inte att blixten s.a.s ska ge full effekt mot t.ex ett ansikte så ställ bländaren på ett högre värde än vad skalan på blixten säger. Ställ sedan in slutartiden efter det naturliga ljuset. På så sätt får du bara lätt upplättning. Detta gäller förstås om du kör blixten manuellt utan att använda blixtens ljussensor. Har du en ljussensor på blixten och dessutom kan ställa in ASA-värdet på den så går det bra att köra med blixtens automatik och lura den genom att ändra ASA-värdet. Med slutartiden justerar du hur mycket naturligt ljus du vill ha. ASA-inställningen på blixten påverkar inte hur kameran exponerar det naturliga ljuset bara blixtljuset (gäller ej vid TTL- då är det kamerans inställningar som styr blixten men din blixt har väl knappast TTL-mätning)

Grattis till en alldeles förträfflig liten mätsökarkamera.

Har själv haft en QL19 med Canolite D, det bästa med den blixten är att den reglerar blixtljuset beroende på inställt avstånd på kameran genom att ändra bländare efter valt avstånd!

Detta fungerar förmodligen inte bra vid upplättning utan då får du nog som Magnus säger använda din Sunpakblixt. Blixten ger dock mycket välexponerade bilder för övrigt.

Om du inte har någon manual till kameran så har du en skannad variant här.

http://members.fortunecity.com/canoneos/manuals/canonetql17.html

Canolite D-manual

http://members.fortunecity.com/canoneos/manuals/canolite1.jpg

http://members.fortunecity.com/canoneos/manuals/canolite2.jpg

Här har du en fullständigt underbar sida ang. mätsökarkameror i allmänhet.

http://www.cameraquest.com/classics.htm

Larsa

Jag har också en Canonet QL 19 i nyskick (dock med F1n-rem) som jag gillar. Fungerar fint, men är väldigt mjuk på full glugg. Har dock inte använt den sedan 1993...

Aha det finns fler som gillar Canonet! Som det stod på en amerikansk sida: det går inte att tillverka en sådan kamera för rimliga pengar idag. Tack för länkarna Larsa. Faktum är att jag hittat dem innan. Ibland har jag svårt att reglera mitt intresse, så när jag snöar in ordentligt på någon ny grej surfar jag okontrollerat länge till Google bara hittar sidor med Asiatiska tecken den/jag inte förstår. Men jag dem kollar jag i helgen...

Min enda rulle var till hälften tagen med ett PX625 1,5v batteri innan jag köpte ett zinkpastabatteri på LP-foto. Jag tror att det kan ha påverkat bilderna. Vad jag tyckte mig se annars är fin skärpa och färger. På nästa rulle skall jag anteckna bländarvärdena. Stadsbilderna i motljus (ljus men molnig himmel) verkar ha lite problem med "flare" - det känns som det är en slöja över några bilder. Jag skall kolla upp det bättre.

Tack för blixttipsen igen. Jag återkommer med resultatrapport.

ANNONS
Götaplatsens Foto