Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

upplättningsblixts fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
Har en fråga om upplättningsblixt. Jag har en Sigma super DG och undrar helt enkelt om den ska vara riktad rakt upp eller i vinkel mot objektet när jag fotar porträtt och bröllop utomhus. Jag läste någonstans att man ev. kunde ha blixten upprätt med ett vitt kort fastsatt på baksidan av blixten som studsar ljuset fram på modellen/modellerna.
Vad har ni för tips om upplättningsblixt.

Sen undrar jag om jag kör M på kameran men ETTL på blixten - reducerar blixten själv ljusstyrkan efter kamerans inställningar eller kör den på fullt ös?

Har ni mer tips om upplättningsblixtar så är det jättebra om ni delar med er.

Jag har även en reflektor ca 120 stor. Det är en guld/silver så jag funderar på att sy ett stycke tyg så att jag får vit/svart också som jag kan dra över. Några krav på tyget eller går det med vanlig lakansväv? Någon som använt sig av Touch-of-warmth reflektor som är rutig i silver och magenta?

Behöver även lite matnyttigt om användandet av reflektor för det verkar inte så enkelt som att bara rikta den mot modellen?

Använder ni både reflektor och upplättningsblixt eller bara den ena av dem?

Behöver snabba svar i sommarhettan.

Guanche skrev:
Har en fråga om upplättningsblixt. Jag har en Sigma super DG och undrar helt enkelt om den ska vara riktad rakt upp eller i vinkel mot objektet när jag fotar porträtt och bröllop utomhus. Jag läste någonstans att man ev. kunde ha blixten upprätt med ett vitt kort fastsatt på baksidan av blixten som studsar ljuset fram på modellen/modellerna.
Om du kör utomhus där du inte kan studsa blixten i något tak är det inte särskilt klokt att rikta blixten åt annat håll än mot modellen. Blixtljuset måste ju träffa motivet om den ska göra någon nytta. Inomhus är det en annan femma där vi har ett tak eller väggar som ljuset kan reflekteras i innan det når motivet.

Anledningen till att rikta den uppåt är att man dels får ljuset från det håll vi är "vana" att få ljus, dvs från ovan, dels kommer ljuset från blixten lysa upp en del av taket som då kan ses som en "ny" och större ljuskälla. Stora ljuskällor ger mjukare ljus. (Storleken är dock relativ mot motivets storlek och motivavstånd).

När man kör blixten rakt upp med ett litet vitt kort fastsatt på blixten är det för att reflektera lite ljus fram mot motivet. Risken är ju att man får mörka skuggor under tex haka och näsa när man studsar blixten i taket om blixten i princip är det enda ljus som förekommer i scenen. Genom att då sätta ett vitt kort bakom blixten kommer det ljus som skulle gått snett bakåt (och inte gjort jättemycket nytta för bilden) studsa framåt och "fylla i" dessa skuggor. Dessutom får man de så ofta önskvärda "catchlights" i ögonen som gör att man får lite mer lyster i dem.

Men som sagt, utomhus går ju inte detta. Kör rakt fram och dra ned effekten på blixten. Testa några bilder först för att se vilken effekt du vill ha.

Det går att köpa tillbehör till blixten som ser ut ungefär som en skopa som man sätter på blixten. Dessa ger samma princip som att studsa blixten i något men nu har man detta "något" med sig. Jag har aldrig använt någon sådan så jag kan själv inte säga något om dem även om jag förstår principen. Det går även att köpa små "soft-boxar" att sätta på blixten för att ge en större ljuskälla. Det är ganska enkelt att göra liknande saker själv också om man har tid och ork att experimentera.

(Fotnot apropå "vana att få ljuset från". Tänk när man var liten och berättade spökhistorier och lyste upp ansiktet underifrån med en ficklampa. Vi är inte vana att se skuggor i ansikten på detta sätt och därför ser det ganska konstigt ut)

Sen undrar jag om jag kör M på kameran men ETTL på blixten - reducerar blixten själv ljusstyrkan efter kamerans inställningar eller kör den på fullt ös?
Med *TTL ska den anpassa blixtens uteffekt efter exponeringen. På filmkameror kan det ske genom OTF (Off The Film) där blixten läser det ljus som kommer under exponeringen och avbryter när den anser tillräckligt har kommit. På digitalkameror kör den några mycket snabba förblixtar för att mäta innan huvudexponeringen.

Nu vet jag inte hur din blixt fungerar men tex vissa Nikonblixtar har två blixtlägen, ett för upplättningsblixt och ett för "normal" blixt. I det senare krämar den på mer än det föregående.

Dock så har jag dragit ned effekten även när jag kört i det förstnämnda läget då jag ibland tyckt att den är lite väl generös med kraft från upplättningsblixten. Men mycket beror på vilken effekt man vill ha från ljuset. Det kan se ganska spejsat ut med väl kraftig "upplättningsblixt".

Jag har även en reflektor ca 120 stor. Det är en guld/silver så jag funderar på att sy ett stycke tyg så att jag får vit/svart också som jag kan dra över. Några krav på tyget eller går det med vanlig lakansväv? Någon som använt sig av Touch-of-warmth reflektor som är rutig i silver och magenta?
Ska själv göra ett sådant överdrag. Jag har köpt ett syntettyg som är vitt och ganska blankt, men lakansväv går också. Den kommer ge mer diffust ljus. Jag tittade på vad det var för typ av tyg som förekom på vanliga vita reflektorer och försökte skaffa ett liknande i tygaffären. Men det beror ju på vad man är ute efter. Det finns inte direkt "rätt och fel" när man ljussätter. Du är ute efter att uppnå en effekt och då är det inte vägen dit som är det viktiga utan slutresultatet. Det går ofta att uppnå på flera olika sätt, även om vissa kanske är enklare än andra.

Jag har använt pappskivor och en gång till ett litet motiv, ett vanligt vitt A4-skrivark. Allt som reflekterar ljus går att använda. Var med om en filminspelning där ljuskillarna använde en mängd frigolitblock av den typen man kan köpa på byggvaruhus för isoleringsändamål.

Kan tyvärr inte säga något om den rutiga reflektor du nämner, har än så länge bara använt enfärgade även om jag funderat på en guld/silver-rutig/randig, tycker ibland att den guldfärgade ger för varmt och den silverfärgade för kallt ljus. Skulle vara bra med något mitt i mellan.

Behöver även lite matnyttigt om användandet av reflektor för det verkar inte så enkelt som att bara rikta den mot modellen?
Jo, det är precis så enkelt det är! Ta reflektorn och rikta den så att du stusar ljuset mot modellen. Rikta bort den igen och du ser skillnaden. Titta på skuggpartierna. Är du utomhus med lite vind eller om modellen rör sig tycker jag att en assistent som håller nästan är ett måste.

Kul att se skillnad också mellan tex vitt och silver. Det är såpass stor att man ser skillnaden omedelbart ute i solen.

Använder ni både reflektor och upplättningsblixt eller bara den ena av dem?
Jag har använt båda av dem vid tillfälle. Båda funkar, men reflektor som sagt oftast praktiskt när man har någon som kan hjälpa till. Sen är frågan om dena person kan springa runt med reflektorn eller om den stör. Blixten "sköter man själv" så att säga.

Ursäkta det långa och pladdriga svaret. Hoppas du fick några frågetecken uträtade.

Ditt svar hjälpte mig förstå bättre...

Lysande med så utförligt svar. Tusen tack. Jag ska testa effekterna under dagen och se om jag hinner få ihop ett fodral till reflektorn under veckan.

vänliga hälsningar Maria

Guanche skrev:
.

Med ETTL på blixten och S/AV, TV samt M-läge på kameran kommer blixten att belysa motivet och styras av hur bländaren är ställd (indirekt, då den ju mäter ljuset från motivet med förblixt i digitalkamerafallet, från filmen i analogfallet).

Tex sätt kameran på M, kör bländare 8 samt tid du finner ut efter kamerans ljusmätare.Blixten kommer då att belysa efter hur kameran läser av ljuset.
I vissa kameror tas även särskild hänsyn till inställt avstånd (av AF'en eller dej), detta för att kameran för blixtmätningen då i viss mån kan bli mindre lurad av olika mkt ljusa eller mkt mörka motivdelar.Detta har iaf Canons/Nikons senare kameror och din blixt klarar det.

Du kan ju också ta chansen att justera upp eller ner det befintliga ljuset och låta blixten köra "korrekt" exponering.
Alternativt: exponera efter kamerans mätare och sätt blixten på lite plus eller minus, så kommer istället den att bli den "sekundära" ljuskällan.

Mkt snyggt kan det bli i båda fallen, men mest korrekt för bröllopsbilder är nog fallet med blixten justerad lite nedåt, som tilläggsljus för att jämna ut kontraster.

Att sen även den "ordinarie exponeringen" (efter det befintliga ljuset) av olika skäl som tex brudens mkt vita klänning(?) kan behöva ställas på annat är exakt kamerans val, det vet du säkert redan men för tydlighetens skull nämner jag det.

-----------------------------------

Max mkt utförliga var ansluter jag mej till för övrigt, detta var bara tänkt som svar på den delfrågan om ETTL + M, som jag citerat ovantill.

ANNONS
Götaplatsens Foto