Annons

Upplösning eller komprimering???

Produkter
(logga in för att koppla)

Spettet

Aktiv medlem
Står i valet mellan pest eller kolera.

Har en 350D och har hamnat i ett läge där jag måste kompromissa.
Vilket ger då minsta kvalitetsförsämringen?
Jpeg full upplösning (large) med hög komprimering eller medium upplösning med låg komprimering.
Får plats med ungefär lika många bilder oavsett kombination.

Det optimala är ju självklart att skaffa ett större minneskort. :)

//Håkan

Spettet skrev:
Vilket ger då minsta kvalitetsförsämringen?
Jpeg full upplösning (large) med hög komprimering eller medium upplösning med låg komprimering.
Jag har själv ingen 350D, men min erfarenhet är att det som regel brukar det bli bättre med hög upplösning och hög komprimering, jämfört med en lägre upplösning och lägre komprimering.

Det möjligt att den regeln inte gäller om man exponerar fel eller så. Och så finns det säkert undantag för vissa motiv där nackdelen att göra på det ena eller andra sättet framhävs mer. Men som huvudregel skulle jag nog vilja föreslå det jag nämnt ovan.

/Thomas

Tackar för ett snabbt svar.

Jag var lite inne på det spåret men det är alltid intresant att höra vad andra har för åsikter och erfarenheter.

Tveklöst max upplösning. Hur stort är ditt minneskort? Med så hyffsad kamera bör du inte låta minneskortet vara begränsningen.

Testa, Testa, Testa.....

I teorin skulle jag valt en liten bild, med hög upplösning.....
En liten bild med hög upplösning går ju att interpolera upp, men en stor bild med hög komprimering, går ju inte att "okomprimera"

// Anders

Det beror på vad du ska göra med bilden. Printa i storformat, båda är lika dåliga.

Printa i litet format eller ha på webben. Mindre bild och låg komprimering.

Jag har testat det ett antal gånger och med mina digitala kameror blir det bäst resultat om jag väljer många pixlar med hög komprimering.

Då menar jag att skalar upp den lilla bilden (som är lågt komprimerad) till samma pixelstorlek som den hårt komprimerade. Den uppskalade blir sämre (något) trots att den komprimerats mindre.

Testa, testa...

ANNONS
Götaplatsens Foto