Annons

Upplösning förstoring 50x70

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

frågan är inte direkt välställd då det finns flera parametrar att ta hänsyn till (vilken upplösning skrivaren har osv). För den som skriver ut hos Crimson finns följande:

http://help.crimson.se/web/upplosning.html

Tumregeln längst ner på den sidan kanske duger?

Du kommer säkert få en hel del mer eller mindra matnyttiga svar.

Lycka till!

Mvh, Micke

Crimson skriver som sagt ut i 200 dpi (dots per inch) på sina stora tryck.

50x70 cm blir ju 20,21 x 28,29 tum. Med 200 punkter per tum åt varje håll blir det totalt 22 869 636 punkter.
Dvs nästan 23 mpix.

Hoppas det hjälpte :)

Jag har beställt 50x75 cm förstoringar från Fuji från min kamera (5184 x 3456 pixels). Enligt Crimsons tumregel borde den upplösningen inte riktigt räcka, men jag tycker att resultatet är mycket bra.
Sen är inte allt i livet pixels. Bilden måste vara riktigt skarp också för att resultatet ska bli bra. Lite osärpa eller brus syns mycket tydligare på en stor förstoring än på en liten.

Jag har beställt 50x75 cm förstoringar från Fuji från min kamera (5184 x 3456 pixels). Enligt Crimsons tumregel borde den upplösningen inte riktigt räcka, men jag tycker att resultatet är mycket bra.
Sen är inte allt i livet pixels. Bilden måste vara riktigt skarp också för att resultatet ska bli bra. Lite osärpa eller brus syns mycket tydligare på en stor förstoring än på en liten.

Bilden interpoleras i Crimsons printer till utrustningens upplösning. Antingen gör man det själv och har bättre kontroll över utskriftsskärpningen, eller gör Crimson jobbet åt en.

ANNONS
Götaplatsens Foto