Annons

Upplösningsproblem?!

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
sitter och tänker försöka få in några bilder i en tidning, de beskriver hur de vill ha upplösningen genom att skriva så här:

"Upplösningen för gråskale- och färgbilder ska vara två gånger rastertätheten. Det vill säga minst 300 dpi för 150 linjers raster."

och jag är något nollställd, har inte riktigt koll på vad rastertäthet innebär. så om någon vänlig själ vkan förklara för mig, och kanske berätta hur man ställer in det i PS CS så skulle jag vara mkt tacksam.

mvh

bengt luthman

Hej!
När tidningen går i tryck läggs ett raster över bilderna som gör att bilden omvandlas till grövre punkter för att bilden skall synas bra. Titta på en dagstidning så ser du riktigt grova punkter. Dagstidningar håller om jag inte minns fel 75-100 lpi (linjer per inch).

Men detta behöver du inte bry dig om i Photoshop. Om tidningen trycks i 150 lpi så kommer du bara att behöva hålla koll på att din bilds upplösning håller 300 dpi i den storleken som bilden har i tidningen.

Hoppas det klarnar något...
mvh Mattias

ok då förstår jag ungefär, då får jag helt enkelt fråga vad de har för rastertäthet i sitt tryck....

tackar

ANNONS
Götaplatsens Foto