Annons

Uppladdad bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kobsa

Aktiv medlem
Varför förändras färgmättnaden då jag laddat upp den på fotosidan?

Jag har bekymmer med min Rödhake som inte vill bli så röd på magen som jag ser den på min dator i PS. Eller i Nikon Capture 4.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=296945

Min bildskärm är kalibrerad och utskrifter blir som från orginalbilden i PS.
Men när bilden laddats upp på nätet blir färgen på bröstet nedtonad ?

Har haft den uppladdad både som Adobe RGB samt sRGB.

Tips?

för att få behålla färgprofilen i bilden när den sedan konverteras till sRGB så brukar jag ställa in i PS (shift+ctrl+K och arbetsfärgrymder RGB = sRGB, och färghanteringsprincip RGB = konvertera till aktuell RGB) så att alla bilder med avvikande färgprofiler konverteras till sRGB direkt när den öppnas.
sen kör jag på och sparar för webben.

när jag sen ska köra utan sRGB så ställer jag tillbaka.

tydligen ska man inte behöva göra så här, men för mig funkar det bäst så här.

Fixat!

Tack Cristel för ditt inlägg. Var där tidigare och fipplade. Det visade sig vara en mycket stor skillnad mellan AdobeRGB samt sRGB på just min Rödhake.

Så här gjorde jag.

Ändrade till sRGB och öppnade sedan bilden. Ändrade bilden som jag ville ha den. Spara för webb = blev helt kass!

Gick in igen i PS (shift+ctrl+K). Och nere vid advanced controls satte jag en bock i "Desature Monitor colors by" skrev in 0 % (stod på 20%).

Startade upp bilden igen och sparade för webben och vips så var den som jag tänkt mig.

MVH Robert

men den rutan (tunna ut) ska bara behöva vara urbockad för att man ska få hyfsade färger, man ska inte behöva ändra till 0%.
tror det är standardinställning att den är urbockad.
mycket konstigt att det blev så.

Ha ha, vet du vad?! Eftersom den var bockad och 20% så satte jag den bara på 0 och då fungerade det. Det blir naturligtvis samma sak om man tar bort bocken.

Hur skall man jobba?
Brukar NEF-filer som konverteras in PS via Nikon Capture.
Kameran är inställd på AdobeRGB.
Skall PS stå på AdobeRGB ? Andra bilder som jag tagit verkar ha blivit OK färgmättnad på!

Tror att mysteriet med Rödhaken är att orginalet togs med sRGB inställt i kameran sedan har jag gjort ändringar i PS med AdobeRGB inställt. När jag sedan skall spara så blev det konstigt. Man måste hålla tungan rätt i mun.

Eller rättare sagt tummen - för nu går jag och lägger mig.
//Robert

Senast ändrad:
Kobsa skrev:
Ha ha, vet du vad?! Eftersom den var bockad och 20% så satte jag den bara på 0 och då fungerade det. Det blir naturligtvis samma sak om man tar bort bocken.

Hur skall man jobba?
Brukar NEF-filer som konverteras in PS via Nikon Capture.
Kameran är inställd på AdobeRGB.
Skall PS stå på AdobeRGB ? Andra bilder som jag tagit verkar ha blivit OK färgmättnad på!

Tror att mysteriet med Rödhaken är att orginalet togs med sRGB inställt i kameran sedan har jag gjort ändringar i PS med AdobeRGB inställt.
//Robert

Om du använder NEF spelar det ingen roll vilken färgrymd du använder i kameran. Det är först när du tar in bilden i ditt konverteringsprogram som det spelar någon roll vilken färgrymd du väljer.

Om du ställer in Capture så att programmet konverterar bilden till Adobe RGB och sedan ställer in Photoshops arbetsfärgrymd till Adobe RGB, då fungerar det bra. Vill du ha mer koll på detta har jag en pdf på min hemsida som handlar just om detta. Du hittar »Arbetsflöde vid råfilsfotografering« på http://www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Estethia skrev:
för att få behålla färgprofilen i bilden när den sedan konverteras till sRGB så brukar jag ställa in i PS (shift+ctrl+K och arbetsfärgrymder RGB = sRGB, och färghanteringsprincip RGB = konvertera till aktuell RGB) så att alla bilder med avvikande färgprofiler konverteras till sRGB direkt när den öppnas.
sen kör jag på och sparar för webben.

när jag sen ska köra utan sRGB så ställer jag tillbaka.

tydligen ska man inte behöva göra så här, men för mig funkar det bäst så här.

Det där arbetsättet kan vara mycket vanskligt om man sedan glömmer att ställa tillbaka inställningarna.

Jag rekommenderar att man tar bort alla alternativ i PS som konverterar profiler med automatik. Annars risker man att förlora kontrollen över arbetsflödet.

En fråga. Du skriver "...för att få behålla färgprofilen i bilden när den sedan konverteras till sRGB.." Hur kan du behålla profilen när den konverteras.

Kan var jag som är ute och cyklar...varnar för det :)

nu jobbar jag nästan helt utan undantag i sRGB så för mig gör det inget att jag glömmer bort det.
man kan låta ps tala om för en att den kommer konvertera, så blir man påmind om att ändra tillbaka.
att bara konvertera innan spara för web funkar inte alltid. vet inte varför.

mipert är mycket duktigare på färgprofilshantering än mig, han kan säkert svara mer korrekt.
vet att vi diskuterade det där med konvertering vid öppnandet osv men att vi inte kunde komma på varför vanlig konvertering inte alltid funkade.
det borde alltid funka.

när jag kommer på vad jag gjort/haft för inställningar som omintetgör en konvertering innan spara-för-webben så säger jag till... ;o)

Freddie skrev:
En fråga. Du skriver "...för att få behålla färgprofilen i bilden när den sedan konverteras till sRGB.." Hur kan du behålla profilen när den konverteras.
eftersom jag är långt ifrån en profilexpert så gissar jag att jag låter den andra profilen "smälta" ihop med bilden och en sRGB-profil skapas av helheten istället.
(om man kikar på bilden i en webläsare som inte klarar profiler öht så klarar den dock av att visa bilden nära på precis som den ser ut med profil visad. varför har jag ingen aning om.)
om det funkar så eller ej vet jag absolut inget om, det är bara en föreställning jag har i huvudet, eftersom resultatet blir som det blir.

som sagt. när det gäller profiler så är jag ute på hal is.
jag vet bara vad som faktum fungerar och har noll koll på varför.
det finns säkert bättre sätt än så här, men för mig funkar det klockrent everytime.

ANNONS
Götaplatsens Foto