Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplandningsbara batterier

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Ar det någon som har någon erfarenhet utav vilka uppladdningsbara batterier som håller bäst/bra i förhållande till snabbhet för att användas i Canon Speedlights 580EXII.
Kommer blixten att arbeta snabbare med rechargable batterier
än med andra batterier?

Tacksam för hjalp.
Hälsningar,
Helen

Hittar inte länken nu i hastigheten men Googla på " forum test laddningsbara batteri" så hittar du en lång tråd med en omfattande test som säger Varta ready2use.

Jag använder ett knippe Powerbase 2700 mAh-batterier från Kjell & Company.
Min erfarenhet av dem är att de håller laddningen förvånansvärt länge vid förvaring, och att blixten laddar betydligt snabbare än med icke-uppladdningsbara (trots lägre cellspänning).

jag har inte sett några konkreta batteritester av uppladdningsbara batterier, men så länge du köper någon form av kvalitetsbatterier (inte 4-pack för en 50-lapp) så tror jag att tillverkarna håller den kapacitet som står märkt på batterierna.

Satsa således på batterier med många mAh och en bra, snabb laddare.

Det finns också också Ni-MH2-batterier som i princip har obefintlig självurladdning, och sägs fungera bättre i kyla. Men på bekostnad av att max.kapaciteten jag sett ligger på 2350 mAh.

Edit:
Ready2use-batterier låter som Generation 2 batterier.

Jag använder ett knippe Powerbase 2700 mAh-batterier från Kjell & Company.
Min erfarenhet av dem är att de håller laddningen förvånansvärt länge vid förvaring, och att blixten laddar betydligt snabbare än med icke-uppladdningsbara (trots lägre cellspänning).

jag har inte sett några konkreta batteritester av uppladdningsbara batterier, men så länge du köper någon form av kvalitetsbatterier (inte 4-pack för en 50-lapp) så tror jag att tillverkarna håller den kapacitet som står märkt på batterierna.

Satsa således på batterier med många mAh och en bra, snabb laddare.

Det finns också också Ni-MH2-batterier som i princip har obefintlig självurladdning, och sägs fungera bättre i kyla. Men på bekostnad av att max.kapaciteten jag sett ligger på 2350 mAh.

Edit:
Ready2use-batterier låter som Generation 2 batterier.

Den nyare typen, Recyko och Ready to use m fl har trots den lägre nominella kapaciteten högre kapacitet än de äldre med "skrytsiffror" på. De äldre har så hög självurladdning att reservpaketet man hade med sig var nästan tomt då det skulle användas ( fabrikat Duracell). Skillnaden är dramatisk. Personligen tycker jag nog att Vartas är bäst. Laddningsbara har lägre inre resistans och orkar hålla spänningen uppe bättre än torrceller. Därför ger de kortare uppladdningtid i blixtar. För många år sedan roade jag mig med att mäta spänningen över batteripaketet (NiCd) till en kraftig blixt ( Rollei E27) och när uppladdningen startar går spänningen över batteriet ner till nästan noll en kort stund, hämtar sig dock snabbt vartefter kondensatorn fylls (den blixten har nästan 500 V i skon). Laddningsströmmen är så hög att ett torrbatteripaket snabbt kroknar av värmeutvecklingen varvid den inre resistansen ökar o s v. Så summan av kardemumman är att Recyko m fl i praktiken är det bättre valet. Man kan få ännu snabbare uppladdning om RC-celler används. Men då får man räkna med hög självurladdning. RC-celler har extra låg inre resistans. En annan viktig sak är att alla celler i paketet måste vara lika laddade! Kan vara bra att mäta dem helst under belastning då de är nästan urladdade och även då laddaren signalerar att de är klara. Alla ska ha samma spänning! Då har man ett batteripaket som håller länge och ger bra kraft.
Laddar mina med en Orbit, laddare för RC-grejor.//K

ANNONS
Götaplatsens Foto