Annons

Ursäkta dum fråga- inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
När man ska fota porträtt utomhus. Hur sätter ni inställningarna?
På min 60D kan man tex välja vitbalansen till AWB, sol, skugga, moln, glödlampa, lysrör m.m.

Ändrar ni pga väder eller har ni alltid på AWB? Undrar samma sak om inomhusfoto..

Utomhus, dagtid, kör jag alltid på skugga, ca 5800K. Men fotar du RAW (vilket du borde göra) så spelar det ingen roll eftersom du sätter vitbalansen efteråt.

Skall du endast plåta JPG och vill ha ett korrekt resultat så använd gråkort för att ställa vitbalansen.

På min 60D kan man tex välja vitbalansen till AWB, sol, skugga, moln, glödlampa, lysrör m.m.

Ändrar ni pga väder eller har ni alltid på AWB? Undrar samma sak om inomhusfoto..

Kör på automatik och fota i RAW. När du framkallar dina bilder så kan du enkelt justera vitbalansen efter tycke och smak. Ett annat trick man kan använda sig av är att använda ett gråkort för några tior.

Här kan du se hur man använder ett gråkort:
https://www.youtube.com/watch?v=Z50pf6TmCQ4

Kör på AWB, fota i RAW+JPG. Ibland kan JPG-filen (den som kameran tycker ska vara OK) vara rätt bra. Det verkar som om kamerorna, eller dess mjukvarutillverkare blir bättre och bättre på att få till en bra JPG-bild. Dessutom kan man, som många missar att påpeka, även redigera jpg-filer naturligtvis. T.e.x. i Photoshop eller Lightroom. Det inkluderar vitbalansen också.

/Tomas

Kör på AWB, fota i RAW+JPG. Ibland kan JPG-filen (den som kameran tycker ska vara OK) vara rätt bra. Det verkar som om kamerorna, eller dess mjukvarutillverkare blir bättre och bättre på att få till en bra JPG-bild. Dessutom kan man, som många missar att påpeka, även redigera jpg-filer naturligtvis. T.e.x. i Photoshop eller Lightroom. Det inkluderar vitbalansen också.

/Tomas

Och man kan hjälpa kameran att skapa en JPEG man själv tycker om genom att ställa in en egen bildstil.

/P

Jag kör direkt i JPEG och använder mig ibland av AWB, men rätt ofta blir det nu att jag väljer en inställning. AWB blir mer när man inte hittar något som passar.

Symbolerna är rätt bra på att berätta vad de gör, prova och du lär se vad de har för effekt. Man kan även välja fel vitbalans för att få en effekt. Nu får någon rätta mig om det blir fel, men lysrör t ex blir väldigt kallt. Så vill man lägga en kylig känsla på en bild, kan man välja lysrör trots att man är utomhus. Men man får såklart vara försiktig så det inte blir alt för tokiga färger =)

Ett exempel från mobilen där jag gjort detta, vitbalans ljusrör för att få blåare moln.

IMG_20140418_195106.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto