Annons

Ursprungligt filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Nar man laddar uppbilder på FS anger man ett namn på bilden eller så sätts ett unikt nummer. Men hur är det det ursprungliga filnamnet? Kan man hitta det någonstans? Har försökt hitta men inte lyckats.
kn1
 

bildsten

Aktiv medlem
Nar man laddar uppbilder på FS anger man ett namn på bilden eller så sätts ett unikt nummer. Men hur är det det ursprungliga filnamnet? Kan man hitta det någonstans? Har försökt hitta men inte lyckats.
kn1
Det här är väl inte det svaret på frågan egentligen, men ett sätt att kunna spåra en viss bild bland flera som är lika eller nästan lika.
Jag behåller så långt som möjligt hela eller en del av det unika nummer som kameran sätter på bildfilen. Om jag döper om bilden till något begripligt så behåller jag oftast de tre sista siffrorna i numret.
Exempel: Den ursprungliga bilden heter "IMGP5661.PEF" och föreställer en nyinsatt dörr, bildbenämningen på bilden som ska skickas med mail blir då: "Dörr på plats_661.jpg".
 

kn1

Aktiv medlem
Tack för svar och kommentar. Frågan har kommit upp hos mig eftersom jag inte alltid sparar den omdöpta och förminskade filen som jag skapat för att ladda upp på FS. Finns det då ett antal snarlika bilder är det inte självklart vilken bild som är lagd på FS. Men det går ju naturligtvis att spara den förminskade filen så löser problemet sig.
 

peranders

Aktiv medlem
Du kan ju använda en gratistjänst, Panoramio, Flickr, Google etc för att lagra dessa bilder eller spara dessa på din hårddisk för du har väl terabyte eller så?
 

Karin Blomqvist

Ny medlem
Fråga om #

Vad har egentligen # framför det unika numret som skapas för funktion här på fotosikdan?
Jag funderar på om jag ska behålla # när jag byter namn på filen, vilket det nu blir ursprungligt filnamn eller en text...

Med vänliga hälsningar/ Karin
 
ANNONS