Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB-portar ur funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag har världens oflyt just nu!

Vår ordinarie dator är på reparation efter ett rasat moderkort. Jag fick ärva syrrans dator som vi använt under tiden, men nu har usb-portarna rasat på den så jag kommer inte åt min data. Jag har viktiga mail som jag behöver komma åt bland annat... Det finns inga andra utgångar för mus och tangentbord och i och med att alla usb-portar är ur funktion så kan jag inte installara om drivrutiner el.dyl. då det krävs att "trycka på valfri tangent" för att få igång windows-cd:n...

Någon som har något råd? Går det att komma åt datan på något vis utan att använda mus eller tangentbord? Koppla ihop ett intranät? Flytta hårddisken? Finns det något smidigare sätt?

Har du tillgång till en annan dator kan du ju flytta ur hårddisken (som du själv sa) och sätta in den i en annan och ta datat därifrån, men det krävs ju någon form av datorkunnande för att kunna hantera allt kring detta. Det är ingen raketteknologi, men det är ju en fördel om man har lite hum utöver "vanligt" kunnande. I vilket fall så är det absolut ingen fara för datat om det bara är usb portarna som har havererat så länge hårddisken är intakt.

(Om det är en bärbar dator så är det oftast lite meckigare att hitta en annan dator som har plats för dom små hårddiskarna. Då kan man skaffa en adapter som kan läsa hårddiskar externt. Kanske är en lösning i bilket fall. Återkommer strax med en länk till var man kan köpa en sådan jag menar)

Och här kommer en bra länk:

http://www.jmedata.se/default.aspx?Product=SATA-61

Senast ändrad:
Nope, det är en stationär. Men det finns bara s-videoingång utöver usb-ingångarna. Det är en skruttdator ifån on-off,,,

Jag borde klara att flytta hårddisken till en annan dator sålänge det är samma anslutningar. Vi har en äldre dator som fortfarande funkar... Blir det inte knas i och med att det ligger ett operativsystem på denna hårddisken då? Någon konflikt av något slag?

Ingen aning om hur de rasade... De bara slutade fungera. Alla lampor på kortläsarna lyser som om det vore kort i dem så det känns som om de har hängt sig på något vis... Dött är det i alla fall vad gäller att få dem att reagera på något:-(

casting skrev:
Har du tillgång till en annan dator kan du ju flytta ur hårddisken (som du själv sa) och sätta in den i en annan och ta datat därifrån, men det krävs ju någon form av datorkunnande för att kunna hantera allt kring detta. Det är ingen raketteknologi, men det är ju en fördel om man har lite hum utöver "vanligt" kunnande. I vilket fall så är det absolut ingen fara för datat om det bara är usb portarna som har havererat så länge hårddisken är intakt.

(Om det är en bärbar dator så är det oftast lite meckigare att hitta en annan dator som har plats för dom små hårddiskarna. Då kan man skaffa en adapter som kan läsa hårddiskar externt. Kanske är en lösning i bilket fall. Återkommer strax med en länk till var man kan köpa en sådan jag menar)

Och här kommer en bra länk:

http://www.jmedata.se/default.aspx?Product=SATA-61

Hur ansluter jag denna adaptern? Direkt till hårddisken eller? Undrar om det är en SATA-anslutning på denna jag har... Måste nog kolla in i burken kanske...

Tilva skrev:
Nope, det är en stationär. Men det finns bara s-videoingång utöver usb-ingångarna. Det är en skruttdator ifån on-off,,,

Hm, även om det är en skruttdator borde den ha PS/2 ingångar till mus och tangentbord på baksidan (grön kontakt för mus och lila för tangentbord).

Ska man använda den adaptern får du plocka ut hårdisken ur den burken, ansluta hårddisken till kontakten du ser på bilden och sen i andra ändan, den som man inte ser, sitter en USB kabel, således måste du ju i alla fall ha tillgång till en annan dator, och då kommer denna konstellation att göra at din nuvarande hårddisk agerar som om den vore en extern hårddisk på den dator du ansluter den till. Denna adaptern gör alltså samma jobb som om du stoppar in din hårdisk i en annan dator med den skillnaden att du slipper in och mecka i den nya datorn också.
Hängde du med? :)
Det jag blir en smula konfys på är om det följer med strömadapter också, det ser ut så på texten, men jag ser den inte på bilden. Alltså den kontakten som strömförsörjer hårddisken.
Jag har inte använt precis denna adaptern, men likadana av annan typ.

borealis skrev:
Hm, även om det är en skruttdator borde den ha PS/2 ingångar till mus och tangentbord på baksidan (grön kontakt för mus och lila för tangentbord).

Nope. Det finns inget sånt... Det är en Medion PC MT6... Jag har en gammal mus med PS2 anslutning, men jag hittar ingenstans där den passar:-/

casting skrev:

Det jag blir en smula konfys på är om det följer med strömadapter också, det ser ut så på texten, men jag ser den inte på bilden. Alltså den kontakten som strömförsörjer hårddisken.
Jag har inte använt precis denna adaptern, men likadana av annan typ.

Av rubriken att döma borde nog strömadaptern följa med:

USB 2.0 till SATA/IDE 2.5"/3.5" adapterkabel m. nätdel

Använder också en liknande men av annat fabrikat när jag behöver ansluta diverse hårddiskar. Fast man behöver inte en sån heller om den andra datorn har en extra anslutning för hårddisken (man kan tex använda anslutningen för CD/DVD-läsare). Då kan man klara sig med en lång IDE/SATA-kabel samt eventuellt en lång strömanslutning från datorn.

Du pratar om en kortläsare där alla lampor lyser. Är detta en inbyggd kortläsare kan du prova med att öppna datorn och ta bort kabeln som ansluter kortläsaren till moderkortet.
Kortläsaren är vanligtvis USB-ansluten internt och om det är fel på kortläsaren så kan den slå ut övriga USB-portar.

Om ovanstående inte är tillämpligt skulle jag råda dig till att ta ut disken och sätta in den i en annan dator som flera har föreslagit redan. Det går att göra på lite olika sätt.
1 - Du kan installera den som sekundär disk i en annan dator med samma typ av disk. I detta läge hamnar din disk som sekundär och det blir inga problem på grund av att det är ett operativsystem på den. Det kan bli lite problem med omkastade enhetsbokstäver beroende på hur det ser ut innan.

2 - Ett annat sätt är att köpa en USB-adapterlåda där du monterar din disk och ansluter lådan till en USB-port på en annan dator. USB-lådan måste köpas till den disktyp och fysiska storlek som din disk har. Lådan finns hos de flesta datoraffärer samt hos Clas Ohlsson, Kjell & Co m fl och kostar några hundralappar. Med denna låda så måste du se till att datorn du ansluter den till inte bootar från USB före den inbyggda hårddisken eller ansluta lådan när datorn redan är startad.

---/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto