Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Usb till första Canon EOS 1d?
- Trådstartare ville2002
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Är det USB kabel på den första Canon EOS 1D för överföring av bilder?....På väg att köpa en över nätet. Frågar med tanke på att den har ett par år på nacken....
Det är firewire-mini 400. Men jag tror att du kan köpa en kabel med firewiremini i ena ändan och USB2 i andra.
froderberg
Aktiv medlem
Är du säker? Jag har aldrig hört talas om en kabel som gör att man kan koppla in FW-apparater i en usb-kontakt (eller tvärtom).
Jag är inte hundra, men jag har för mig att jag sett en.
matlep
Aktiv medlem
Är du säker? Jag har aldrig hört talas om en kabel som gör att man kan koppla in FW-apparater i en usb-kontakt (eller tvärtom).
En sån här kabel menar du?
http://www.usbfirewire.com/Parts/rr-527950.html
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det är väl ingen kabel egentligen. Det är ju en dosa som konverterar, och i den sitter respektive kabel =)
froderberg
Aktiv medlem
Det är väl ingen kabel egentligen. Det är ju en dosa som konverterar, och i den sitter respektive kabel =)
Det finns i alla fall hubbar som klarar både usb och firewire:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=88365
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det finns i alla fall hubbar som klarar både usb och firewire:
Jo det vet jag.
Det är väl en liten kompakt hub på "kabeln" som Mattias länkar till. Antar jag.
matlep
Aktiv medlem
Hårklyveri!
Beroende på vad man har för dator så är det garanterat billigare att sätta in ett FireWire PCI kort, de kostar väl typ 200kr. Filöverföringen går dessutom bättre än med USB.
ErlandH
Aktiv medlem
Där ser man -- det finns en sådan apparat! Fast den funkar bara med Win XP.En sån här kabel menar du?
http://www.usbfirewire.com/Parts/rr-527950.html
Fast den måste man ansluta till både ett FW- och ett usb-uttag i sin Macmini.Det finns i alla fall hubbar som klarar både usb och firewire:
skogsbaronen
Aktiv medlem
Hårklyveri!
Filöverföringen går dessutom bättre än med USB.
Det där har jag undrat över.
Om jag minns rätt, kom firewire först och det skulle va så bra för att det gick med 400Mbit/s jämfört med usb1.1 som bara gick med 12Mbit/s.
Sen efter något år kom ju usb2.0 med 480Mbit/s, och det var dessutom bakåtkompitabelt. Då blev det ovanligare med firewire, men det finns ju fortfarande kvar.
Så vad är egentligen skillnaden?
Jeppe
Aktiv medlem
Sen efter något år kom ju usb2.0 med 480Mbit/s, och det var dessutom bakåtkompitabelt. Då blev det ovanligare med firewire, men det finns ju fortfarande kvar.
Så vad är egentligen skillnaden?
Skillnaden är att FW har en egen krets som tar hand om datatrafiken, medans USB låter datorns CPU hålla reda på trafiken. Skillnaden i hastighet är försumbar, även om FW sägs vara den snabbare (trots den teoretiska skillnaden). FW, eller IEEE 1394 finns oftast på Apple-maskiner, där de flesta använder gränssnittet till video. Det utvecklades av Apple och det är väl egentligen därför det är så litet, precis som antalet macdatorer. Numera har detta utvecklats till 1394b som tillåter 800Mbit/s.
matlep
Aktiv medlem
Skillnaden är att FW har en egen krets som tar hand om datatrafiken, medans USB låter datorns CPU hålla reda på trafiken. Skillnaden i hastighet är försumbar, även om FW sägs vara den snabbare (trots den teoretiska skillnaden). FW, eller IEEE 1394 finns mest kvar på Apple-maskiner, där de flesta använder gränssnittet till video. Det är väl egentligen därför det är så litet, precis som macdatorerna. Numera har detta utvecklats till 1394b som tillåter 800Mbit/s.
Precis, det som gör skillnad är vilken dator du har, på en gammal Powerbook går USB sjukt segt och slöar ner hela datorn, medan du kan skyffla stora mängder data via FW utan problem. På nyare datorer och datoter med Windows är skillnaden mindre, nästan försumbar som Jeppe skriver.
skogsbaronen
Aktiv medlem
På vissa nya Macar finns inte längre FW (Apple hävdar att det inte längre behövs eftersom usb numera är nästan lika bra). Därför tyckte jag det var intessant att det skulle finnas en lösning FW->usb. Tråkigt att det inte gör det.
Men det gör det ju, nästan.
Länken som mattias postade visade ju en produkt för usb->fw.
Är det svårare att göra tvärtom?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Skillnaden är att FW har en egen krets som tar hand om datatrafiken, medans USB låter datorns CPU hålla reda på trafiken. Skillnaden i hastighet är försumbar, även om FW sägs vara den snabbare (trots den teoretiska skillnaden). FW, eller IEEE 1394 finns oftast på Apple-maskiner, där de flesta använder gränssnittet till video. Det utvecklades av Apple och det är väl egentligen därför det är så litet, precis som antalet macdatorer. Numera har detta utvecklats till 1394b som tillåter 800Mbit/s.
Tack för det!
ErlandH
Aktiv medlem
Apparaten som han länkade til funkar, som sagt, endast med Win XP. Alltså inte för alla oss som har en dator som kör Vista, MacOS, Lumix eller nåt annat operativsystem.Men det gör det ju, nästan.
Länken som mattias postade visade ju en produkt för usb->fw.
Är det svårare att göra tvärtom?
Men det kanske kommer nåt för oss också.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Apparaten som han länkade til funkar, som sagt, endast med Win XP. Alltså inte för alla oss som har en dator som kör Vista, MacOS, Lumix eller nåt annat operativsystem.
Men det kanske kommer nåt för oss också.
På så vis.