Annons

Usla kundrelationer på Olympus Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle75

Medlem
Olympus Sverige har genom sin Customer Support Manager visat att företaget inte är rädda om sitt namn och inte värnar för sina kunder på något sätt. Köpte nyligen en Olympus µ1030 då beskrivningen för produkten säger att den ska vara vattentät ned till 10 meters djup. Första gången jag använde denna i vatten läckte den in och gick således sönder. Jag kontaktar självklart Olympus efter detta och tror såklart att detta stora företag kommer ersätta mig eller laga min produkt då den inte hållit vad den lovat. Men nej, nej. Istället för att betala 1600 kr som det skulle kosta att laga min kamera lägger man ned tid "pengar" på att hitta kryphål för att slippa ersätta mig som kund. Aldrig några förslag om att mötas halvvägs eller andra försök att hitta lösningar utan hänvisar hela tiden att varan är köpt i USA och då gäller inte reklamationsrätten eller garantin i 24 mån utan bara 12.

För 1600 kr har Olympus inte bara förlorat mig som framtida kund utan jag hoppas även många andra tänker sig för noga innan ni köper något av detta företag..
 
Att registrera sig för att sprida hat mot ett företag som inte vill ersätta din vara där garantin redan gått ut är väl kanske inte det bästa man kan göra. Klart som katten dom inte vill ersätta något som inte har garanti.
 
Att registrera sig för att sprida hat mot ett företag som inte vill ersätta din vara där garantin redan gått ut är väl kanske inte det bästa man kan göra. Klart som katten dom inte vill ersätta något som inte har garanti.

Det handlar inte om en garanti när en vara inte håller vad den lovar utan då handlar det om ett fabriksfel som enligt mig ska ersättas även när garantin gått ut. Nu väljer företaget att hellre lägga tid =pengar på att leta kryphål i regler istället för att göra sina kunder nöjda.

Jag tycker för övrigt att sprida detta som du kallar hat och jag kallar kritik på nätet är ett lysande sätt att skapa diskussion i ämnet kundrelationer.

Tack och hej!
 
Det handlar inte om en garanti när en vara inte håller vad den lovar utan då handlar det om ett fabriksfel som enligt mig ska ersättas även när garantin gått ut. Nu väljer företaget att hellre lägga tid =pengar på att leta kryphål i regler istället för att göra sina kunder nöjda.

Jag tycker för övrigt att sprida detta som du kallar hat och jag kallar kritik på nätet är ett lysande sätt att skapa diskussion i ämnet kundrelationer.

Tack och hej!

Att ta sig tid och registrera sig och sedan skapa inte en, utan två forumtrådar skulle jag kalla att sprida hat inte kritik. Annars håller jag med dig, internet är fantastiskt bra på att sprida information - både på gott och ont.

Du skrev ju själv att garantin på din vara gått ut, varken vi eller olympus har ju en aning om hur du hanterat varan så om det är fabriksfel eller du som råkat tappa den i golvet så det blivit en spricka i den är rätt svårt att veta.
 
Hade jag tappat den i golvet eller på annat sätt misshanterat kameran skulle jag gladeligen betala reparationskostnader.

Förstår att du är nöjd med din Olympus eftersom du tar dig tid här och svarar i forumet. Du måste ha en annan modell än vad jag hade.
 
De konsumentköpregler som finns i sverige gäller i regel bara för produkter köpta i sverige, för produkter köpta i andra länder gäller de reglerna från landet de är köpta i.

Jag tror de flesta kameratillverkare reagerat på liknade sätt som Olympus eftersom det är väldigt få som lämnar garanti/reklamationsrätt på digitalkameror köpta i en annan världsdel. Man får helt enkelt skicka tillbaka kameran till landet man köpte den ifrån.
 
Hade jag tappat den i golvet eller på annat sätt misshanterat kameran skulle jag gladeligen betala reparationskostnader.

Förstår att du är nöjd med din Olympus eftersom du tar dig tid här och svarar i forumet. Du måste ha en annan modell än vad jag hade.

Har bara canonkameror :)
 
Ja jag tror helt och fullt att de har rätten på sin sida när det gäller vilket ansvar de har enligt lag mot kunden. Jag anser dock att oavsett vart i världen jag köper en vara av ett stort märke som tex Olympus så borde företaget ersätta kunden om det var så att det är fel på en vara och att denna inte håller vad den lovar enligt reklam.

Olympus USA eller Olympus Sverige... Det handlar fortfarande om en Olympus!
 
Jag anser dock att oavsett vart i världen jag köper en vara av ett stort märke som tex Olympus så borde företaget ersätta kunden om det var så att det är fel på en vara och att denna inte håller vad den lovar enligt reklam.
Då är det egentligen inte Olympus i sig du är emot, utan en vedertagen policy bland majoriteten av tillverkarna.
 
Då är det egentligen inte Olympus i sig du är emot, utan en vedertagen policy bland majoriteten av tillverkarna.

Man kan säga att det skiljer sig ordentligt mellan tillverkarna. Jag har en bekant som råkade ut för exakt samma sak som jag med en Pentax. Han fick dock sin reparation betald av företaget.
 
Lägg du på ett par kronor på priset o köp kameran i Sverige stället, sen testar du igenom funktioner INANN garantin går ut.
Gnäll om att Oly inte lagar efter garantitid är bara löjligt.

Nu var det så att priset inte skiljde sig nämnvärt utan jag var i USA vid inköpstillfället så det var inte anledningen till att jag införskaffade mig kameran där. Jag kommer nog inte heller köpa någon elektronik utomlands vid flera tillfällen efter detta.

Hela historien handlar om att kameran jag köpte inte höll måttet och denna tråd i forumet handlar om köpråd och diskussioner om olika kameramärken och försäljare. Om du inte står ut med gnäll så sluta läs detta forum då.

Det finns enkla lösningar ibland!
 
Man kan säga att det skiljer sig ordentligt mellan tillverkarna. Jag har en bekant som råkade ut för exakt samma sak som jag med en Pentax. Han fick dock sin reparation betald av företaget.
Gällde det också en kamera köpt i USA?
Det är möjligt att Pentax är en av få tillverkare som har världsgararti på sina kompaktkameror, men tex Canon, Nikon och Panasonic har det inte. Inte heller Olympus som det verkar.

De större tillverkarna är nog rädda att vissa marknader skulle få ökade kostnader för reparationer utan att få in pengar från försäljningen av kamerorna. Något som tex skulle kunna hända i europa (med ökade priser på kamerorna som följd).
 
. Om du inte står ut med gnäll så sluta läs detta forum då.

Det finns enkla lösningar ibland!

DU har inte ett enda rätt i frågan.
Relevant gnäll har jag inga problem med.

Den enklaste lösningen är att du förstår vilka rättigheter och skyldigheter DU har och viseversa i Olys fall.
 
Gällde det också en kamera köpt i USA?
Det är möjligt att Pentax är en av få tillverkare som har världsgararti på sina kompaktkameror, men tex Canon, Nikon och Panasonic har det inte. Inte heller Olympus som det verkar.

De större tillverkarna är nog rädda att vissa marknader skulle få ökade kostnader för reparationer utan att få in pengar från försäljningen av kamerorna. Något som tex skulle kunna hända i europa (med ökade priser på kamerorna som följd).

Japp.. En kamera köpt i USA och kameran gick sönder under samma förutsättningar. Jag vet att världsgarantin är 1 år på de flesta märken och så även på Pentax men när det gäller ett fel som inte upptäcks inom garantitiden har man i Sverige en reklamationsrätt i upp till 3 år. När man köpt varan i ett annat land gäller självklart inte denna rätt men när det gäller större företag tycker JAG personligen att företaget ska ta ansvar och behandla kunden på samma sätt som om varan är köpt i Sverige. Det är trots allt samma märke och samma företag det handlar om.

Detta tyckte uppenbarligen Pentax men inte Olympus. Hur det är på övriga tillverkare vet jag inte.
 
Nu var det så att priset inte skiljde sig nämnvärt utan jag var i USA vid inköpstillfället så det var inte anledningen till att jag införskaffade mig kameran där. Jag kommer nog inte heller köpa någon elektronik utomlands vid flera tillfällen efter detta.

Hela historien handlar om att kameran jag köpte inte höll måttet och denna tråd i forumet handlar om köpråd och diskussioner om olika kameramärken och försäljare. Om du inte står ut med gnäll så sluta läs detta forum då.

Det finns enkla lösningar ibland!

Jag förstår att du är besviken. Men vi kanske kan reda ut hur det kan komma sig: Mellan olika marknader skiljer det på regelverk för reklamation, hur garantier hanteras och i största allmänhet hur leverantören finansierar garantierna. I USA har k0onsumenten inte samma goda skydd som i Europa, vilket är en av många anledningar till att priset skiljer. När kameran sedan kommer till Sverige och du vill åberopa garantin har ju Olympus klart för sig vad som gäller. Har du köpt kameran som konsument i Europa gäller reglerna här, har du köpt kameran i USA gäller deras regler.

Sedan har du även som Europakund (vilket du inte är) en del att tänka på - efter de första 6 månaderna är det du som skall visa att felet varit ursprungligt, och att visa det när det gäller en två år gammal kamera som visar sig läka är ju inte helt lätt.

Givetvis skulle man vilja att alla kameraföretag lagar alla trasiga kameror på goodwill, men det händer ju inte, eller i alla fall ytterst sällan. Jag tror inte Olympus gett dig sämre service än den du är berättigad till - åberopar du garantin du betalt för (USA-) får du ju även i USA kalla handen, efter denna långa tid. Om Pentax reparerar kan det ju bero på att de lagat ett känt fel, där är kameratillverkarna olika duktiga. JAg fick enn Minolta reparerad på garanti efter sju år, vilket man får vara litet imponerad av. Men då handlade det om ett känt fel på sensorn, något som man gått ut med och berättat för kunderna.
 
Jag har en Olympus Tough 8000. I instruktionsboken står att man skall byta packningar varje år. Kanske pga tidigare missöden? Det kändes litet udda att jag skall lämna in kameran en gång om året för att byta packningar men har viss förståelse för att det är viktigt och ett sätt för tillverkaren att skydda sig.

Ett problem med all undervattensutrustning är att det kan sätta sig små partiklar på packningarna (sand eller liknande) som gör att de inte håller tätt.

Jag tror jag skall lämna in min kamera som snart är ett år nu för byte av packningar enligt manualen. Tack för varningen... /FW
 
Jag har en Olympus Tough 8000. I instruktionsboken står att man skall byta packningar varje år. Kanske pga tidigare missöden? Det kändes litet udda att jag skall lämna in kameran en gång om året för att byta packningar men har viss förståelse för att det är viktigt och ett sätt för tillverkaren att skydda sig.

Ett problem med all undervattensutrustning är att det kan sätta sig små partiklar på packningarna (sand eller liknande) som gör att de inte håller tätt.

Jag tror jag skall lämna in min kamera som snart är ett år nu för byte av packningar enligt manualen. Tack för varningen... /FW

"Byta packning varje år" det är nog en "säkerhetsgrej" från tillverkaren...men, gummi är ju gummi, dvs ett material som åldersfärändras och det kan ju ingen tillverkare ändra på, ens om dom ville...verkar lite overkill att byta varje år ändå...men vet man att man tänker dyka med kameran är det antagligen rimligt, vanliga damm/ regntåligheten borde nog inte kräva lika täta packningsbyten som varje år.(vad jag tror)

Vet iaf ett exempel på att en Toughkamera lagats av Olympus utanför garantins villkor och utanför vad dom lovar kameran skall klara av: användaren hade brutit av batteriluckan i "öppet läge" och fick den fixad utan kostnad.(köpt i Sverige)
 
Ingen garanti men ändå garanti ?

Hur tänker man när man vet att det inte finns något garantiåtagande, men ändå är missnöjd med att ingen garantiersättning lämnas ?
När man vet att Konsumentköplagen inte gäller.
När man vet att ett annat företag i en annan världsdel sålt varan.
Kanske läge att bilda en martyr- och missnöjesklubb för snålvargar som köper billigt utanför Sverige ?
Fast några medlemsavgifter är väl inte att tänka på....
 
Senast ändrad:
ANNONS