Annons

USM vs. HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Hur bra är HSM jämfört med microUSM?

För det mesta diskuteras det om ringUSM mot HSM, Men för nån som ska ta steget från microUSM så kan det vara kul att veta.
Jag ska nämligen byta upp mig från Canon EF 75-300 USM till Sigma EX 70-200/2.8 HSM.

mvh
Jojje

Vad jag har hört så ska USM-objektiven (alltså Canons egna) vara något snabbare än Sigmas HSM-objektiv, men om det är sant vet jag inte.

Skulle vilja haka på frågan och höra om någon vet skillnaden i snabbhet mellan Sigmas 70-200/2.8 HSM och det gamla Canon objektivet EF 80-200/2,8 L

Jo Mats, det vet jag.
Men det gäller ju när man jämför ring-USM med HSM.

Jag skulle vilja veta skillnaderna i fokushastighet och ljud när man jämför micro-USM och HSM.

Jo Sigmas HSM är snabbare än Canons Micro-USM. Angående ljudet så är detta tyst på alla USM/HSM-modellerna, det är tyst...spelar det någon roll hur tyst?

Sen är det lite mer än bara ljud och snabbhet. Sigmas HSM erbjuder FTM, precis som Canons RIng-USM, vilket är den största förbättringen över Micro-USM.

Jeppe skrev:
Jo Sigmas HSM är snabbare än Canons Micro-USM. Angående ljudet så är detta tyst på alla USM/HSM-modellerna, det är tyst...spelar det någon roll hur tyst?

Sen är det lite mer än bara ljud och snabbhet. Sigmas HSM erbjuder FTM, precis som Canons RIng-USM, vilket är den största förbättringen över Micro-USM.

FTM? *host* Jag var sjuk den dagen i skolan... vad är det?

*nyfiken*

/Janne

FTM=FullTimeManual, precis som tobias säger.. du behöver inte koppla om till MF för att fokusera manuellt.

ANNONS