Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utan DEP så deppar jag!

Produkter
(logga in för att koppla)

h-b

Aktiv medlem
I tidernas begynnelse fanns det skärpedjupsmarkeringar, ofta även på zoom-objektiv (som förvisso var sällsynta i tidernas begynnelse). Kameran hette Nikon.

Ett gott stycke efter tidernas begynnelse (ett par decennier eller så) kom Canon med en fantastiskt fin EOS 5. Den hade en funktion DEP som gjorde att man även med zoom-objektiv kunde mäta när- och fjärrpunkt, och därefter ställde den in lämplig punkt däremellan och adekvat bländare. Utmärkt funktion! Dock inte så noggrann som man kunde ha önskat, men ändå. På den tiden gällde Usenet, och jag gjorde Canon uppmärksam på vissa problem, men funktionen och tanken var ändock god.

För mitt EF 20-35/2.8L använde jag en egenuträknad liten tabell för optimalt hyperfokalplan, där jag använde oskärpecirkel om 1/40mm istället för DEP-algoritmens alltför rundliga 1/25mm.

Digitaleran borde väl toppa det här, eller hur? Men icke! Till min bestörtning så hade man i EOS 40D bytt DEP mot A-DEP, som ju är mycket sämre! Den skall "automatiskt" välja rätt skärpedjup inom de nio AF-punkterna! Gud så fånigt! Nåväl, man fick väl anpassa sig.

Jag är tämligen intresserad av EOS 7D. Men nu har förfallet tagit steget fullt ut: Man har nu HELT dumpat allt vad DEP heter! Men hallå! Vad håller ni på med? Är trenden nu så fullständigt insnöad på kortast möjliga skärpedjup att man anser det där med skärpedjup vara något förlegat, eller vad?

Med dagens objektiv är det i praktiken inte särskilt görligt att läsa av avstånd med någon högre precision och sen gå in i en tabell. Och för zoom-objektiven, även L-gluggarna, så har man ju nästan noll-koll!

För min del har jag förvisso både fasta gluggar och zoom, men jag reser gärna omkring och vill ha med mig hela utrustningen, så av den anledningen, och för att vara beredd på olika situationer, är det orimligt med bara fasta gluggar, utan jag vill faktiskt ha zoomar, samtidigt som jag vill kunna ta bilder med ett önskat skärpedjup.

Så nu kommer frågan: hur faan gör DU för att ha koll?

Jag frågar dig som faktiskt önskar ett skärpedjup. Jag undanber mig kommentarer från er som bara är intresserade av kortast möjliga skärpedjup. (Och nedbländningsknappen kan vi ju bortse ifrån här, ty den är ju bara till för att förvissa sig om att bakgrunden t.ex är tillräckligt suddig för att få fin bokeh, när det är det som önskas.)

God koll på skärpedjup behöver man ju inte bara för landskapsfotografering (då hyperfokal väl är det vanligaste) utan även interiör, stadsbilder, blommor, matbilder, grupp av människor, etc.

Med dagens elektronik vore det väl fantastiskt bra med "inbyggda skärpedjupstabeller"? Varför tar man bort det? En sådan funktion skulle väl knappast störa de fotografer som inte behöver funktionen?

Så vad gör man istället, när nu objektiven inte förmår lämna detaljerade upplysningar för att kunna använda gamla skärpedjupstabeller, och kameran vill inte bistå med någon hjälp? En portabel laseravståndsmätare, eller vadå?

/Harald
 
Senast ändrad:
Bra fråga!
Jag har aldrig använt en kamera med DEP-funktion (bara A-DEP och den är inget vidare) men skulle gärna prova. Det verkar trevligt.

Hursomhelst, en lösning det digitala erbjuder är att ta en bild efter bästa förmåga och sedan kontrollera skärpedjupet på displayen. Det fungerar hyffsat och går ganska snabbt, men är förstås inte tillämpbart i alla situationer.
 
Jag har också haft en EOS 5 och tyckte att DEP var användbart i en del situationer. När jag köpt min 40D försökte jag använda A-DEP på samma sätt, men där fick man lång näsa! Jag blev mycket besviken och förvånad över försämringen. Visserligen använde jag inte funktionen dagligen men ibland var den rätt bra att ta till.
 
Jag har precis samma problem, fast tvärt om. Hr inte råd att köpa 7D men hatar amatörrattarnas alla amatörlägen. Har alltid tejpat mina hus (30D, 40D, 400D, 450D och 500D) så att man bara kan välja riktiga lägen. På köpet har min fru lärt sig att fotografera på riktigt.

Så här ser t.ex. min "500D Pro Edition" ut ;-)
 

Bilagor

  • Ratt.jpg
    Ratt.jpg
    18.3 KB · Visningar: 864
... men hatar amatörrattarnas alla amatörlägen. Har alltid tejpat mina hus ...

Det där var ju lite roligt! I princip tycker jag förstås som du, men ibland har de där motivlägena faktiskt varit till stor nytta, speciellt på min gamla EOS-5: När jag lämnar över kameran till någon annan som skall ta bilder på mig, t.ex när jag är ute och surfar, då har sportläget varit bra! Till och med min mycket gamla och darriga mamma kunde då få en och annan ganska skarp bild!

Så det finns alltså sällsynta situationer då de faktiskt kan komma till användning, men i praktiken är det nog bara Sport resp grön rektangel som kan komma ifråga, där den senare kanske även kan vara bra om man är full, och gör så många misstag:) Dock finns det ännu ingen funktion som automatiskt tar av motljusskyddet då man tar med inbyggd blixt...
 
...dock finns det ännu ingen funktion som automatiskt tar av motljusskyddet då man tar med inbyggd blixt...

Har faktiskt byggt en sådan lösning till min 40D. En liten kvicksilverbrytare som triggar när blixten fälls upp, aktiverar en servomotor från ett modellflygplan monterad under objektivet i stativgängan som vrider motljusskyddet ett kvarts varv, allt drivet av en liten gyroupphängd solcellspanel monterad i blixtskon.
 
Har faktiskt byggt en sådan lösning till min 40D. En liten kvicksilverbrytare som triggar när blixten fälls upp, aktiverar en servomotor från ett modellflygplan monterad under objektivet i stativgängan som vrider motljusskyddet ett kvarts varv, allt drivet av en liten gyroupphängd solcellspanel monterad i blixtskon.

Wow...:) patentera, patentera, patentera!
Ytterligare ett tips är inbyggd alkometer: man andas in i ett hål och kameran ställer automatiskt om till lämpligt fylleläge: ett glas, två, glas, tre glas, omkullvält glas!
 
Anngående A-DEP, jag har programmerat min 40D i C3 med A-DEP, snabbaste matningen, aut vitbalans och ISO om jag måste fota handhållet med mitt 100-400 glugg, t.ex vid ett bankrån.

Tanken är att kameran skall sköta rubbet vid en stressig situation, har ingen erfarenhet av A-DEP, men jag läser instruktionsboken då och då. Men detta är kanske typiskt feltänkt? I så fall kanske bättre att lägga in P och snabb matning i C programmen

/Stefan
 
Anngående A-DEP, jag har programmerat min 40D i C3 med A-DEP, snabbaste matningen, aut vitbalans och ISO om jag måste fota handhållet med mitt 100-400 glugg, t.ex vid ett bankrån.

För att återgå till allvarligheten: Det där är nog inte alldeles helt lyckat. Just lång-tele-bilder skulle inte funka något vidare med A-DEP, speciellt inte vid "bankrån" då du nog bara behöver skärpa på "skurken". Du får noll-koll på vad kameran försöker få in i fokus.

A-DEP är mer relevant vid middagsbordet: alla deltagare på middagen skall bli hyfsat skarpa. Eller vid landskap, eller arkitektur, eller interiör. Jag själv har använt A-DEP lagt på ett "C-läge" tillsammans med alternativexponering (bracketing). Auto-ISO har jag alltid ratat, och på just Canon är den inget vidare. För snabba, oväntade, och superstressade "katastroflägen" så är nog "grön rektangel" användbar, men det är väl kanske enda situation.

Min stora invändning gäller att man i 7D har _tagit_bort_ funktionen helt, istället för att förfina och utveckla den! Den gamla DEP (se exvis EOS-5 analog) var ju mycket bättre, men kunde nog ändå förbättras!

Dofmaster (och liknande) är ju inte särskilt användbar när man på dagens zoom-objektiv (vidvinkelzoom) varken kan läsa av brännvidd eller avstånd med tillräcklig noggrannhet. Att använda laseravståndsmätare, och sen med den peka ut den punkt som har det avstånd kameran skall ställas in på, och slutligen använda kamerans spot-AF (7D-funktion) för att fokusera, ... , ja det är ju en minst sagt omständlig och apart lösning!
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att P-läge sköter det mesta plus möjlighet att fota med RAW, men tack för ett bra svar.

/ Stefan
 
Det smidigaste med DEP på min EOS 30 tycker jag är att man bokstavligt talat får skärpa mellan de två ting man tittar på.

Vad jag absolut inte kan begripa är varför de inte kunde låta DEP vara som det var? Beroende på hur man ställde in, fick man antingen DEP eller A-DEP på EOS 30. Varför kunde de inte behålla den valmöjligheten i senare inkarnationer?
 
Jag har precis samma problem, fast tvärt om. Hr inte råd att köpa 7D men hatar amatörrattarnas alla amatörlägen. Har alltid tejpat mina hus (30D, 40D, 400D, 450D och 500D) så att man bara kan välja riktiga lägen. På köpet har min fru lärt sig att fotografera på riktigt.

Så här ser t.ex. min "500D Pro Edition" ut ;-)


håller helt med dig!
på 20-50D serien borde man ta bort alla skræp lægen!
400-500D serien ær ju som sagt ny børjar kameror så, dær frå man någo rækna med att dom finns..


"Hr inte råd att köpa 7D"
varfør i hela værden har man så många "amatörhus" då?!
 
"Har inte råd att köpa 7D"
varfør i hela værden har man så många "amatörhus" då?!

Vaddå amatörhus? Med lite tejp... :)

Jag har inte alla husen kvar, bara tre stycken, med varsitt objektiv.
40D + 70-200/4L IS
450D + 17-55/2.8 IS
500D + 50/1.4 (som filmkamera, sålde min värdelösa Canon HF 11)

För mig är 7D är värd max 9000kr, när jag hittar en till det priset köper jag. Till dess sportfotar jag med 40D, familjefotar med 450D och filmar med 500D.
 
Vilka av canons digitala systemkameror har DEP ? Och vilka av konkurrenterna har det ?

Tänkte skapa en ny tråd ,men kanske lika bra att fortsätta i denna ..om det går bra :)
 
ANNONS