Annons

utan extra blixt i mörk lokal

Produkter
(logga in för att koppla)

thors

Aktiv medlem
min fråga är enkel,
går det att använda kortare slutartid om man ändrar kamerans inställda iso till ett högre tal? (just nu är 400 den inställda)

jag ska fota en spelning i en ganska mörk lokal och bara har den inbyggda blixten att använda.

japp, du pressar filmen...men tänk på att behandla hela rulle på samma sätt.
säg sedan till när du lämnar in rullen att det var en 400 som exponerades efter en 800/1600
lycka till

Per

Tänk på att hela rullen blir pressad så har du redan film i fota klart den först annars blir de bilderna överframkallade.

Lycka till.

okej men om man framkallar den själv,man behöver inte göra på något annat sätt än vanligt då?

Jo, du bör överframkalla den, det är det som är pressning. Hur mycket du skall överframkalla beror på vad det är för film, hur mycket du har underexponerat den och vad för ljusförhållanden som rådde.

men hur funkar det?
(dessutom har jag knäppt halva filmen opressad men det var bara "utfyllnadsbilder" som inte spelar nån roll om det blir nåt av.blir det för krångligt börjar jag på en ny filmrulle istället).
om jag pressar en iso 400 till ex 800,är det längre/kortare tid i framkallningen eller vad?

Det blir längre framkalningstid. Vet inte hur mycket men runt 20% - 40% längre tror jag inte är helt upp åt väggarna.

okej,nån minut extra alltså..hur lång tid extra vågar man ta utan att den blir för lång så allt blir galet? :)
och gäller det bara första steget,i framkallningen?

Jag antar att det är S/V vi pratar om. Om du hinner skaffa en rulle Ilford Delta 3200 så behöver du knappt något ljus alls, det går att ta bra porträtt under en gatlampa mitt i vintern med den.
Vid jämna ljusförhållanden så blir den lite kornig men är det hårda kontraster så är den klockren.

Japp, det gäller bara framkalningen.
Kolla på film- eller framaklarföretagets hemsida. Det kan stå vilken tid som gäller för pressning.

ANNONS
Götaplatsens Foto