Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Utbränd D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas H.

Aktiv medlem
Jag har fått ett antal bilder med vita fläckar i stället för högdagrar med min D50 ( se exempel ).
Alla dessa har kommit till med hjälp av rörligt vatten och blixt.
Jag har testat att slå blixten från olika håll, provat olika tider ( 1/250 - 2 sek ), olika objektiv ( 50/1,4, 80-200/2,8 ). Provat olika exponeringar och dansat i ringar runt motivet för att slippa vitblafforna.
Det som de har gemensamt är att de är tagna som JPG ( undviker helst nef i största möjliga mån pga tidsbrist ).
Vad ska jag göra för att slippa dessa: polfilter, fimpa blixten, byta kamera, eller kapitulera och börja skjuta raw-bilder?

Bilagor

• dsc_2767.jpg
    dsc_2767.jpg
    53.7 KB · Visningar: 557
Har svårt att se vad en blixt skulle tillföra den typen av bild ?? slopa den..
Mvh/Gunte..

Niklas H. skrev:
( undviker helst nef i största möjliga mån pga tidsbrist ).

Skjut NEF. Med t.ex gratisprogrammet Rawshooter från www.pixmantec.com går det snabbare att justera nef-filer än du normalt justerar jpg.

Du vinner dynamiskt omfång och annan bildkvalitet genom att skjuta nef.

D50 är dessutom ganska aggressiv i exponeringen. Den exponerar ungefär som en Canon. Det gör att du måste vara noggrann med ljusmätningen om du ska undvika utbrända högdagrar.

ANNONS