Annons

utbyggbara kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Sitter i funderingar igen. Om man nu vill undvika att behöva leta ny kamera om x antal år, är det inte vettigt att försöka få tag i något som går att uppgradera efter hand? En kamera som utan större problem kan göras om till en digitalkamera när film inte är lika lätt att få tag på? Hade inte tänkt på det här sättet om jag inte hade sett Hasselblads H1 (där fick man för att man nödvändigtvis skulle kolla deras hemsida) men den är väl nästan astronomiskt dyr kan man väl tänka... Men finns det några andra alternativ? några som kanske går att finna på beg-marknaden?

det här hade kanske passat bättre i digital-forumet...

Jag har haft liknande funderingar. Jag tänker att någon "som kan det där" borde komma på att tillverka någon sorts ombyggnadskit för de vanligaste systemkamerorna. Jag skulle bli överlycklig om jag kunde hänga på en digital baklucka på mina analoghus. Men då får ju inte de som tar hand om våra pengar sälja lika många hus... Har visst funnits ett gigantiskt påhäng för Nikon F801 en gång i tiden, får väl leta upp ett sånt...

Det har iafl funnits digitala bakhus till några 35mm kameror förut, men har inte sett dem på ett tag, så kvaliteten är nog ett par år efter också.

Det du kanske borde titta på är mellanformat, t.ex Mamiya 645 som finns med all världens bakstycken..
Men det är ju självklart en helt annan prisklass än 35mm också, dock inte riktigt i Hasselblads-klassen.

/James

Med tanke på priserna för digitala bakstycken och det något anorlunda arbetssätt som mellanformatare krävet så är nog detta inget vettigt alternativ. Nä fortsätt du fota med en kamera som passa just ditt fotograferande och byt till en digital när du känner att det behovet uppkommer. Att försöka göra någon kombination resultrar antagligen i en halvmesyr eller något astronomiskt dyrt precis som du säger.

Jag vet att Minolta har haft den typen af digitalta bakstycken. Vet inte helt naer det var men det var nog inte saa super laenge sedan. Det fanns till ivart fall minst en av deras "si" kameror (Den naest nyaste serien.) Det var en ordentlig klump med ca. 1.5 Mpix.

Om jag inte minns helt fel kan man faa digitala bakstykken till Leicas R kameror. Men det kostar multum, precis som Leicas alla andra prylar. Jag vet inte hur det blir med AF/MF. Leica har ju MF.

Den framtidsäkra kameran är nog utopi på samma sätt som den framtidssäkra datorn är det trots att reklamen påstår att den finns sedan tiotalet år tillbaka,.

Jag tror att man får vara beredd på att köpa ett nytt kamerahus om man ska gå över till digitalt. Då gäller det att satsa på något av de märken som tillverkar både analoga och digitala kameror, så att man kan behålla objektiven i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto