Annons

Utgången film

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Eklund

Aktiv medlem
Finns det någon fara med att använda gammal/utgången film?

Vad jag har förstått så om den är förvarad i kyl/frys så ska det gå att använda den.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man bromsar åldrandet med nedkylning men man stoppar det inte. Även om det är riktigt kallt så exponeras filmen av radonet i marken.

Snabb film åldras snabbare än långsam, färgfilm åldras knepigare än svartvit. Vad är det för film du har och hur gammal är den?
 

Markus Eklund

Aktiv medlem
Jag menade allmänt, har sett lite annonser men framförallt så känner jag en kille som har en loppmarknad som får in lite film ibland.
 

Dixoncc123

Medlem
Nu blåser jag liv i en riktigt åldrad tråd.
Jag hittade gammal film (35mm) som gick ut 1983, är det ens värt att testa den i en kamera? Vad tror ni?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns flera variabler

Låg känslighet ger bättre hållbarhet
Ju kallare fimen förvarats desto bättre

Och viktigast:
Vilket resultat är du ute efter. Vill du ha perfekt färgåtergivning eller tycker du det är spännande om det kan bli lite konstiga färger?

I dag finns det många som fotar analogt för att det inte ska se perfekt ut. Då kan utgången film vara kul.
 

atotowi

Aktiv medlem
Och till sist exponerad del av filmen åldras mkt snabbare än oexponerad. Så tiden från att man börjar använda filmen tills den framkallas är viktigare än tiden mellan tillverkning och man tar första bilden.
Egen erfarenhet sen jag hittade en film som påbörjats och sedan stått i kylen rätt många år innan jag ”hittade” den igen (lång historia dominatet är helt galen) med en lapp där det stod att några var exponerade. Så med rullen i kameran igen och tog lite bilder igen.
Efter framkallning så hade de bilder som exponerats i den tidiga epoken en tydlig kreativ framtoning medan de som var nyexponerade knappt någon. Men det var inte 35 år mellan exponeringarna men drygt 10 i alla fall.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nu blåser jag liv i en riktigt åldrad tråd.
Jag hittade gammal film (35mm) som gick ut 1983, är det ens värt att testa den i en kamera? Vad tror ni?
Utgången film och SPECIELLT utgången film med 40 år på nacken behöver ENORMT mycket mer exponering för att det ska bli något på negativen, OM det ens kan bli något. En 40 år gammal film iso 100 film skulle jag ge 6-10 stegs överexponering i dagsljus, förutsatt att det är negativ film och inte dia - har ingen större erfarenhet av diafilm.
 
ANNONS