Annons

Utgången polaroidfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått möjligheten att köpa Polapan pro 100 ganska billigt. Filmen gick ut vid årsskiftet 2002/2003. Har någon av er erfarenhet av utgången polaroidfilm? Kommer jag att märka någon skillnad på denna jämfört med färsk film? Och i så fall vilken?

Bästa,
F. Skott

Tips: http://gruppof.blogspot.com

Eftersom det är polariod är det ju ganska enkelt att ta en eller några provexponeringar. Bara att titta och jämföra med färskare film.
Det är väll framförallt färgerna som blir dåliga, så det borde gå att se med blotta ögat om någor är galet.

Hej!

Jo, testa dem är så klart bäst. Fast problemet är att jag inte har den möjligheten innan jag köper filmerna.

Henning - jag, vet och är avundsjuk. Det är inte mycket jag behöver betala per paket men det är frågan om totalt 20-paket.

Men är det någon som har egen erfarenhet av att använda polaroidfilm som gick ut för 3 år sedan?

Bästa,
F.

Det enda jag kan tänka är att själva vätskorna torkat eller blivit dåliga. Jag tror att förvaringen är viktig. Är de förvarade i kyl eller rumstemperatur?

De problem man brukar se är att färgerna är konstiga (eller är Polapan 100 svartvit?), att vätskorna inte funkar eller att vätskorna inte sprider ut sig jämnt.

Ja. Det finns en risk att vätskorna separerar, vissa ämnen fryser ju, andra inte. Det står på förpackningen att de inte får förvaras i frys.

Aha, där ser man. Jag är fullständig novis på polariodfilm, därav min undran.

Jag har bakstycke för polariodfilm till min Mamiya 645 men jag har inte inhandlat ngn film ännu, vet inte vilken sort jag ska köpa :p

Vet ngn vad för film som passar i mitt bakstycke så berätta gärna :)

Gammal Polaroidfilm

Jag köpte ett parti Polaroidfilm (utgången) där kemin hade torkat in och bildat en hård klump. Detta kunde jag konstatera i efterhand efter köp på e-bay. Får skylla mig själv. Detta är ju inget problem om affären görs upp på plats och du kan prova filmen.
/Jan

Det tråkiga med Polabakstycken till mellanformatskameror är att bara en liten del av polaroidfilmen används, dvs så stor del som negativet är stort, 6 x 4,5 cm i ditt fall. Det finns kameror som tar hela bilden, bl a en som heter NPC195 och även Polaroid 600 SE (har jag för mig). Jag är lite sugen på att bygga en hålkamera av/till mitt polaroidbakstycke till Hasselblad. Jag har lite Polaroid 665 Pos/neg att leka med... det kunde bli lite roligt kanske...

Hur gammal var filmen med de intorkade vätskorna?
Dessvärre har jag ingen möjlighet att köpa den på plats.
Bästa,
F.

Samma som de jag har fått erbjudande att köpa alltså. Chansen att de överhuvudtaget funkar är väl ytterst liten men får jag ner priset riktigt mycket kanske det kan vara värt att prova i varje fall.
Bästa,
F.

tips: http://gruppof.blogspot.com

ANNONS