Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Utnyttjar PS grafikkortet lite/mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag undrar, efter en diskussion på ett annat forum, hur mycket prestandan som grafikkortet hjälper till med. Jag märker ingen större skillnad om jag slår av eller på hårdvaruacceleration. Lite skillnad blir det, men tja, det skulle vara roligt att veta vad som är "viktigast" för Photoshop exempelvis CS3 eller CS4.

RAM? Ju mer RAM desto bättre, men jag känner ingen skillnad på 4 och mina 8 GB direkt i enskild bildredigering.
Grafikkort? Det är lite smidigare zoom med ett nyare kort upplever jag, men i övrigt ingen större skillnad.
Processor? Den jobbar tämligen frenetiskt under editering.

Vad är så att säga flaskhalsen i systemen idag, om jag lite fult generalliserar?

Visste inte om denna skulle ligga här, eller under PS, moderator, flytta gärna om ni tycker den ligger snett.

Jag skulle misstänka att RAM-minnet är av oerhörd vikt, men sannolikast ligger flaskhalsen i hårddisken, såtillvida man inte har SSD.

Jag skulle misstänka att RAM-minnet är av oerhörd vikt, men sannolikast ligger flaskhalsen i hårddisken, såtillvida man inte har SSD.

Sant, dock märker jag ingen skillnad vid enskild bildredigering på 4 GB RAM eller 8 GB. Såklart om jag har många lager och så, vet inte.
Jag har SSD, snart RAID 0 och då lär den flaskhalsen vara väck.

Det skulle vara kul att se jämförelser på nätet mellan olika datorer/konfigurationer och Photoshopprestanda

Nu kanske jag svamlar (ur windowsperspektiv) men jag har för mig att CS4 klarar av att hantera grafikberäkningar som sker i grafikkortet medan Cs3 använder CPUn. I just funktionen "vrida bild" är särkilt lämplig att göra på grafikkortet. För att kunna sånt skall grafikkortet vara directx högre siffra vilket jag inte kommer ihåg vilket men gissar på 10. Photoshop räknas otroligt nog inte som grafikintensiv applikation, trot eller ej.

Om man kör 32-bitars OS är det ingen ide att sätta i mer än 4 Gb minne för det går inte att addressera mer än 4GB i tex windows XP 32 bit, och då är grafikminnet inräknat. Dvs, häftigare grafikkort, mindre synligt minne i datorn. Det är därför man ser i forumena att folk säger att de satt i 4Gb men ser vara 3,2 Gb eller nått sånt.

I tex 64 bit seven går det ju att sätta i massa mer minne, mångfalt mer än vi hittills varit vana vid. Därmed misstänker jag att snabba hårddiskar är inte så kritiskt längre då man kan läsa in praktiskt taget allt i minnet. Å andra sidan erinrar jag mig att det länge har rekomenderats att ha scratchyta på annan disk än systemdisken. Om det praktiskt spelar roll vet jag inte.

Ett i mina ögon konstigt råd för seven är att stänga av airo (tex det som ger transparanta fönster) i tron att man får högre prestanda. Airo är gjort för att låta grafikkortet hantera grafikberäkningarna och stänger man av det så flyttar grafikhanteringen in till CPUn. Det är kanske ett bra råd om man inte har grafikkort som gör denna beräkning utan låter CPUn göra det i alla fall.

När jag photoshoppar är det sällan jag behöver vänta på något eller att CPUn går på högvarv. Ändå har jag en rätt gammal dator. Dock misstänker jag att om datorn går lite dåligt med timglas till vardags så går det lika illa när man använder photoshop.

Se inte det här inlägget som dagens absoluta sanning utan som fria tankar (som rymt)

ANNONS
Götaplatsens Foto