Annons

utomhusporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att plåta lite utomhus men jag är rätt säker på att ögonhålorna kommer bli svarta eftersom solen kommer en aning ovanifrån... behöver man reflektor under hakan eller klarar man sig utan?
 

Maverick

Aktiv medlem
Ställ dig i svag skugga så brukar det bli okej. Är det färgfilm så kan löv ge färgstick. Är det svartvitt så spelar det ingen roll då kan man ställa sig under ett träd.

Mvh
Maverick
 

gbjerne

Aktiv medlem
Om du nu inte vill vara i skugga så är en liten upplättningsblixt ett bra alternativ.

Även som du själv nämde reflektorer fungerar bra för att lätta upp mörka ögonhålor.

Lycka till
 

Maverick

Aktiv medlem
När det gäller reflektorer så ser du skillnaden tydligt med blotta ögat. Test med ett vitt papper så får du se.

Blixt är ingen dum grej heller, men de försök jag gjort har visat att det är lätt få färgvinjeteringar eller vad jag ska kalla det. Det vill säga färgerna blir annorlunda i blixtens utlysningsområde än de utanför. Fotografera något på en gräsmatta t ex så syns det tydligt.

Mvh
Maverick
 

julgus

Aktiv medlem
Maverick skrev:
När det gäller reflektorer så ser du skillnaden tydligt med blotta ögat. Test med ett vitt papper så får du se.

Blixt är ingen dum grej heller, men de försök jag gjort har visat att det är lätt få färgvinjeteringar eller vad jag ska kalla det. Det vill säga färgerna blir annorlunda i blixtens utlysningsområde än de utanför. Fotografera något på en gräsmatta t ex så syns det tydligt.

Mvh
Maverick
Hej

Lastolite har fina ihopvikbara reflexskärmar. Jag ha en 70cm diameter med silver/guld sida. Ger fin belysning och är enkel att adressera. Perfekt vid hårt solljus.

Blixt är en annan metod som fungerar bra med en bra blixt. Jag kör med slowsync samt ställer ner blixen en aning så blir den inte så markant. Motsatsen kan också vara trevlig, dvs blixtexponera som vanligt men underexponera omgivande ljus. Detta verkar populärt i reklamsammanhang.

mvh
Johan
www.motljus.com
 

Linmajon

Aktiv medlem
Tips önskas på hur man enkelt och smart spänner upp en portabel reflexskärm. Det är inte så kul att be modellen hålla i den...:)
 

Maverick

Aktiv medlem
Köp ett billigt stativ om du inte har något över. Man skulle ju kunna konstruera en hållare för skärmen med en stativgänga och sedan kan man fästa det hela på ett stativ.

Annars får man ha med sig en slav. Eller fotoassistent kanske det kallas. :D

Mvh
Maverick
 

walter-g

Aktiv medlem
reflexskärm eller ej

Snåla inte på film när du har modellen.För din egen utbildning, ta varje sekvens med reflexskärm och en utan,så får du ju själv se sen resultatetoch skillnaderna,- och bra erfarenhet till nästa gång.Låt modellen, om du känner henne väl,vara med och "bygga upp" scenen.Ställ dej själv i pose och låt henne kolla upp genom kameraögat etc..Man kan ha mycket kul innan den slutliga bilden tas.
PS:missförstå mej inte med "kul"
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jo, man kan ju folja hit och reflekta hit, men krångligt och stelt blir det. Idag var jag och plåtade några av donnorna i min klass. Jag hade en tanke, eller ett sätt att arbeta efter. Fruktansvärt motljus, hård uppställd blixt och snabb film. Är lite sugen på ressultatet. Ställde kameran på programautomatik, valde bländaren 22 och ställde upp blixten något par steg. Sen använde jag gräset som stativ och lät "mina modeller" flamsa runt som de ville, måla varandra med gräs och peta med fötterna på varandra. Stundvis såg jag bara konturer i sökaren för det kraftiga soljuset.
Jag hade en känsla som jag tror blev uppnådd på filmen. Tekniken får inte märkas, speciellet inte om det är en ovan modell. Visst kan det vara klurigt med kepsar. En skiva täckt med folje brukar gå bra. (annars har jag använt ett pepperkaksburkslock någon gång). Risken är att kontrasterna kan bli för skarpa. Blixt är bra.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Mulet väder föredrar jag vid utomhusporträtt. Då slipper man svåra skuggor. Kontrasten blir lägre vid mulet väder, men jag tycker om mjuka porträtt.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
En följdfråga i ämnet. När man plåtar med blixt utomhus. Vilken inställning är bäst eller snarare vad ger bäst resultat. Plåtar med en 801:a och SB24. Ska man låta TTL råda eller är det bättre att ställa bländare, låta kameran sköta tiden och välja blixtstyrka, tex 1/4 effekt.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Låt ttl sköta jobbet!

Möjligen under exponera blixten ett halvt steg så ser det naturligare ut.

Annat tips är att använda bouncer.
 

mipert

Aktiv medlem
Var ute med lilla frugan i helgen och tog en promenad.

Tog ett par bilder med 90 mm och SB-24 direkt mot henne.

Uppställningen är:
Blixten på kamerastativet riktad rakt mot henne.
Exponerad kameran efter bakgrunden och ställde in blixten manuellt och mätte med spotmätare.

Skulle jag köra de enklare skulle jag använda blixten på manuellt läge och använda mig av mina tidigare uträkningar för lämplig bländare.

Krävs alltså lite tester först.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Kanske skulle man visa resultatet också...

Förresten, mulet väder kan ge ganska mörka ögonhålor, eftersom majoriteten av ljuset kommer uppifrån.
Reflexskärm eller blixt är användbart då med.
 

Bilagor

Senast ändrad:

www.tille.se

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Jag litar nog mest på TTL också i fortsättningen men jag funderar på hur man testar ut de olika värdena för att köra blixten manuellt. Beror det inte mycket på solljuset hur mycket blixt man måste ge. Min fundering är då om man måste testa ut för olika ljus, molnigt, starkt solljus och så vidare. Då måste jag också avgöra vilket ljus det är när jag ska ta bilderna efter att ha prövat ut blixten, eller?
 

mipert

Aktiv medlem
TTL är kanonbra om synksladden tillåter det.

Vad gäller blixtstyrka i olika ljus är det bra att lära sig jur det fungerar men du kan se det som att blixten ger en miniminivå på ansiktsljuset.

I starkt solsken är blixten svagare än solen, men, tanken är ju att problemet är att ansiktet ligger i skugga eller i varje falld delar av ansiktet (ögonhålor).

Då får du en mängd ljus av blixten som ger tillräckligt extraljus i de delar som annars skulle bli för mörka.

Känns lite virrigt detta men jag hoppas du förstår tanken.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Är inte helt säker på att jag greppar vad du menar. Men jag tror jag förstår sentensen. Jag ska köpa en diafilm någon dag och pröva i olika ljus och med lite olika inställningar. Ska också kika på dina exempel på bilden med blixten. Det var en fin bild du tagit på din fru, Pertmann. Härligt med hårljuset. Tack för hjälpen!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Henric86 skrev:

. Ställde kameran på programautomatik, valde bländaren 22 och ställde upp blixten något par steg.
Nu är jag inte med riktigt.
Programautomatik brukar ju envisas med att sköta bländare & tid :)
Har jag missat något?
 

mipert

Aktiv medlem
Tille.

Skall försöka igen (tycker bättre om diskussioner öga mot öga).

Du ställer upp blixten på ett avstånd och med styrka så du får bländare 8 som lagom exponering.

Detta gör att modellens ansikte kan aldrig bli underexponerat, blixten står för en viss mängd ljus som räcker för bländare 8. Oavsett om det är kolmörkt ute eller i gassande sol kan ansiktet aldrig bli för mörkt.

Däremot kan du i starkt ljus råka ut för att blixten är så svag -i förhållande till det ”riktiga” ljuset- att ansiktet kan bli överexponerat med bländare 8.
Men, då använder du slutartiden på kameran för att ”strypa” det befintliga ljuset.

Scenario, motljusbild:
Upp med blixt och kamera, ställ in bländare 8. Nu blir ansiktet lagom exponerat.

Mät mot bakgrunden och ställ in en slutartid så bakgrunden blir lagom exponerad med bländare 8.
(Du får ha koll så slutartiden inte blir kortare än synktiden.)

Det du behöver lära dig är hur stor kan skillnaden vara mellan blixtexponering och befintlig exponering innan det blir för ljust.

Gör så här. Fotografera en mulen dag. Ställ upp blixten för bl. 8 och mät med kameran mot ansiktet (spot).
Ta några olika exponeringar med olika slutartider.
Vi antar att 1/60 och bländare 8 ger samma exponering som blixten.
Prova då med exponeringstider från 1/250 till 1/15 för att se vad som sker.
Ta även bilder utan blixten.
Med diafilm.

Prova även i solljus.
Anteckna och lägg på minnet.
 
ANNONS