Annons

Utomlands eller här hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mil Congojas

Aktiv medlem
Jag är helt väck, tiden är alltså kommen för mig att köpa ny kamera. Och en fråga som många redan ställt, SLR eller D-SLR?
Jag vet ju de huvudsakliga för- och nackdelarna, men konkret fakta från ägare har jag ingen! Är det värt att lägga 15 000:- för ett kamerahus? Har längtat efter KonicaMinolta Dynax 7d ett tag nu men så tittade vad jag fick för 35 mm kameror för det priset! (estimerat till 15000:- bara kamerahus) Vilken 35 mm? F5 låter som en livskamrat!(från USA) Dynax 9? För avancerade?
Kommer ju en bit upp i klasserna! P.S Jag kan väl mig runt på en kamera och känner att det är något jag vill forsätta med, ett av mina större intressen! Vill lägga max 18 000:- inkl. ett objektiv!

Senast ändrad:
Ung lovande fotograf vill lägga max 18 000:- inkl. ett objektiv!
Man tar sig för pannan!
Avancerad kamera kostar, visst!
Men kameran gör inte bilden, utan endast fotografen.
Sänk teknik kraven på kameran, spara flera tusen lappar!
Ju större marknad, dessdå lägre pris, dvs. utomlands!

Tack så mycket för svaren!
Det är klart jag helst inte vill lägga dem pengarna på kamera men vill ju helst ha en DSLR och då ligger ju grundpriset på min 12000:-! I och med att det då ligger så högt har jag funderat på utomlands. Jag blir sinnessjuk av allt på marknaden och alla som säger Canon, nej Nikon...jag vill bara ha en kamera som ligger bra i handen och man inte behöver lägga en massa pengar på att framkalla!

Mil Congojas skrev:
jag vill bara ha en kamera som ligger bra i handen och man inte behöver lägga en massa pengar på att framkalla!
Då får man lägga en massa pengar på datorer istället.

En kanonbillig slitvarg i dag. Nikon 801s 1500-2500 kr en del säljs i nyckick.
F5 från 5000-10000 kr ber. på utr. & skick.
(F5 är ingen nybörjarkamera. Man måste gilla att släpa på den.)

En D70 kan du få ifrån 6500 kr.

35-70/2,8D 3000-4000 kr
SB 24 knappt 1000 kr. Digitalblixtarna är betydligt dyrare.

Canonpriserna vet jag inte.

Va? 6500:- för en D70! Var? Utomlands?
Att vikten är stor bryr jag inte mig alls mycket om men är det onödigt att ha en F5, man måste väl lägga yttligare en 8000:- på objektiv? Tittat på F100 men dem ligger i samma prisklass. Vad ligger ett pris på en F5 som är i bra skick?

Ifrån 6500 kanske upp till 7500 beroende på vad som följer med. Tyvärr kan du oftast inte förhandla bort optikerna och det kan bli dyrare.

Det är bara att leta bland begagnatannonserna det finns fler som säljs än som köps just nu.
Börja med de äldsta annonserna, desto äldre desto lättare att få den till "ditt" pris.

Här på fotosidan eller www.annonsguiden.nu.

Analoga kameror är mycket billiga just nu. Tack vare den digitala hysterin. F100 är i och för sig fortfarande ganska dyra.

EN F5a i bra skick bör du få för 8-9 tusen, 1 eller 2 tusenlappar till om det ingår batteripack och laddare.
Observera att laddaren är fruktansvärt dyr att köpa ny.

ANNONS
Götaplatsens Foto