Annons

Utredning om dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

PoS

Aktiv medlem
Jag är relativt ny i fotosvängen och har hamnat i en problemsituation. Jag har blivit anlitad att ta ett antal PR-foton åt en skodesigner. Bilderna tog jag med en Canon EOS 20D i jpeg Large-fine. Nu visar det sig att filerna "stämplas" med 72 DPI och tryckeriet som ska producera skyltar till butikerna säger att det inte går att använda mina bilder pga för dålig upplösning. Är det så illa? Jag kan själv skriva ut bilderna på min simpla Epson-skrivare i fantastisk kvalitet i A3 (ungefär den storlek som skyltarna ska vara). Är det tryckeriet som inte klarar skivan? Jag har alltid trott att DPI är ett relativt mått och att du bestämmer vid utskriftstillfället vilken DPI du vill ha. HJÄLP!

Det är bara det totala antalet pixlar som räknas. Du kan lätt under "Image size/storlek på bild" i Photoshop ändra hur tätt pixlarna sitter. Klicka bara ur understa rutan först så att antalet pixlar blir låst.

Hur tätt pixlarna sitter spelar bara roll vid utskrift och tryck, men reklambyrån borde ju veta att det är lätt att ändra så länge det finns tillräckligt med pixlar totalt.

DPI är fel begrepp eftersom DPI betyder "Dots per inch" vilket är bildpunkter i en skrivare. En skrivare kan använda flera bildpubkter för att skriva en pixel.

DPI är alltså skrivarens upplösning. PPI anger hur tätt pixlarna sitter i bildfilen, vilket jag brukar kalla pixeltäthet.

Ofta skriver man ut bilder i 200-400 ppi med en skrivarupplösning på 1440 dpi.

Tryckeriet har verkligen bra koll här.. de råkade inte se att bilden var typ 70x100 cm stor?

Vill man ha bilder från 20D i A3, blir man tvungen att interpolera, eftersom 20D's bildfiler "bara" ger en 20x30 bild i 300ppi

Alternativet är då att skriva ut (trycka) i 200dpi, vilket gör att bildfilen ökar i storlek, eftersom du använder 200 pixlar per tum, istället för 300.

Att trycka i 200ppi är knappst några problem.

För storaffischer så är betraktiningsavståndet större så då borde också upplösningen räcka till.

Tack till er båda! Då var jag ju inte helt fel ute!?!
Jag ska snacka med tryckarna så löser sig
säkert mina problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto