Annons

Utrustning för produktbilder av smycken

Produkter
(logga in för att koppla)

acedo

Ny medlem
Hej

Mitt företag har planer på att investera i utrustning för att kunna ta produktbilder av smycken och skulle gärna vilja ha lite tips på vad som behövs och produkter som ni rekommenderar.

Vi var på besök hos ett företag för ett tag sedan som hade en studio rig som de köpt där allt var inkluderat så som kamera, programvara, stativ, ljus och soft box. Finns det några bra sådana här alternativ eller är det bättre att sätta ihop en egen studiolösning?

Det viktigaste för oss är att bilderna blir frilagda, vi har kunskap i photoshop men vill att friläggnings processen ska bli så enkel och kort som möjligt då det är många foton som ska tas.

Vår budget för kalaset är inte skyhög men vi är ute efter så bra produkter som möjligt för ett rimligt pris.

Tips på en kamera med macro objektiv hade uppskattats samt då andra tillbehör.
 
Senast ändrad:
Hej

Mitt företag har planer på att investera i utrustning för att kunna ta produktbilder av smycken och skulle gärna vilja ha lite tips på vad som behövs och produkter som ni rekommenderar.

Vi var på besök hos ett företag för ett tag sedan som hade en studio rig som de köpt där allt var inkluderat så som kamera, programvara, stativ, ljus och soft box. Finns det några bra sådana här alternativ eller är det bättre att sätta ihop en egen studiolösning?

Det viktigaste för oss är att bilderna blir frilagda, vi har kunskap i photoshop men vill att friläggnings processen ska bli så enkel och kort som möjligt då det är många foton som ska tas.

Vår budget för kalaset är inte skyhög men vi är ute efter så bra produkter som möjligt för ett rimligt pris.

Tips på en kamera med macro objektiv hade uppskattats samt då andra tillbehör.

Många kameror skulle fungera mkt bra för det du nämner, här är ett tips på en, inkl. ett riktigt bra närbilds/makro-objektiv.

Denna lilla test av just makroobjektivet ifråga visar några, som jag tycker, väldigt fina närbilder av armbandsur, kanske kan säga något om lämpligheten för smyckefoto med objektivet och kameran som använts(?)
(Olympus OM-D EM-5, med m Zuiko 60mm/2,8 makrot, samt ett par trådlösa blixtar Olympus FL600R)

http://blog.mingthein.com/2012/09/21/olympus-60-2-8-macro/
 
Jag slår ett slag för Canonkameror och ett 100mm f2.8 macrobjektiv, stativ, två speedliteblixtar.. annars typ elinchromes d-liteblixtar paketen som finns.
 
Precis som vid all annan fotografering är det kunskapen hos fotografen, bildsinnet och fantasin som är de viktigaste komponenterna. Ljustekniken är viktig, medan kameran kommer väldigt långt ner på listan över sånt som är avgörande för hur bilderna blir.

I stort sett alla kameror duger till produktfotografering, från de enklaste kompakter till proffskameror med specialobjektiv. Kameran är inget problem, så det går att ta strängt taget vilken som helst.

Utöver fotografens talang, kunskap om ljussättning och förmåga att visualisera bilden, behöver man någon slags belysning, och jag skulle undvika portabla batteridrivna blixtar, typ Speedlite, av det enkla skälet att man inte ser hur man lägger ljuset när man använder såna. Vanliga lampor är bättre, för att de är mer förutsägbara. Man ser redan när man sätter upp sitt motiv, hur ljuset faller och hur reflektion etc ser ut. Eftersom det handlar om stillastående saker finns inte heller något behov av att exponera med kort slutartid, så man behöver inte mycket ljus heller.

Med det sagt tror jag att problemets kärna är ganska väl täckt. Utrustningen som man behöver är inte vare sig dyr eller särskilt speciell, vad gäller kamera, men den kan vara rätt omfattande när det gäller ljus och modifikatorer för ljussättning. Man behöver också plats att jobba, och man behöver plats att förvara grejerna man använder. Man kan ha ganska enkla grejer, och en del av det som har föreslagits här är användbart, men just för smycken är tvättkorgen eller "ministudion" sällan det som fungerar bäst för att få bra bilder.

Jim Talkington har gjort en videoserie om ljussättning som är väldigt bra för att lära sig hur det går till, och vilka grejer som fungerar, där man kan göra det mesta själv. Den finns på Prophotolife, hans websida.
 
Blanka föremål kan vara svåra att få snygga, det finns inget värre än att se studion och lampor mm i reflektionen. Det mjuka ljuset man får med ett ljustält eller Ikeas tvättkorg är en enkel läsning, men å andra sidan kan det bli väldigt platt och trist. Det går att råda bot på genom att slänga in en svart eller mörkblå handuk eller liknande för att få fram djupet i smyckena. Att använda en stor bländare är att föredra tycker jag och anledningen är att man annars kan få skärpa på de saker som speglas i smycket. Om man vill ha skärpa genom hela smycket får man ta till focus stacking, men det är kanske överkurs i detta sammanhang.
 
ANNONS