Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för studio/modell/porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

knopp

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa ny utrustning för att fota studio/modell/porträtt och sådär.

Vad ska jag ha? Givetvis digitalt.
Jag beredd på att lägga ner massa tänkande på om jag ska skaffa digitalt mellanformat och i så fall, vad kommer jag över under 100 papp? Kommer jag över något öht?

Annars är ju Canon 5D att överväga, eller vad tror ni?
Vilka gluggar är lämpligt att ha? Bör jag använda Zoom-gluggar eller ska jag använda fasta för bästa möjliga resultat?

Tack på förhand.

För bästa möjliga resultat bör du, imho, börja med att fundera på ljuset. Vad behöver du för att styra och generera ljus med? Blixtar, softboxar etc... När du har koll på det så kan du köpa i princip vilken kamera som helst och ett någorlunda ok objektiv. Det är inte så noga som man kan tro. Men utan ljus, ingen bra bild...

knoppen skrev:
Hej!

Jag ska köpa ny utrustning för att fota studio/modell/porträtt och sådär.

Vad ska jag ha? Givetvis digitalt.
Jag beredd på att lägga ner massa tänkande på om jag ska skaffa digitalt mellanformat och i så fall, vad kommer jag över under 100 papp? Kommer jag över något öht?

Annars är ju Canon 5D att överväga, eller vad tror ni?
Vilka gluggar är lämpligt att ha? Bör jag använda Zoom-gluggar eller ska jag använda fasta för bästa möjliga resultat?

Tack på förhand.

Ring Profto så hjälper dem dig.

www.profoto-nordic.com

ANNONS
Götaplatsens Foto