Annons

Utrustning inför bostadsfotografi - objektiv, stativ m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Skall börja plåta bostäder och behöver utöka min utrustning!

Tänkte ställa lite frågor om vad jag bör köpa.

I dagsläget arbetar jag med en EOS 30D med BG-E2N, Tamron 17-50/2.8, Speedlite 580EX med blixtpacket CP-E4, blixthållare SB-E2 med E-TTL-kabel OC-E3 samt fjärrutlösare Adidt M1.

Jag tänker mig något i stil med:

  • Vidvinkelobjektiv
  • Radiosynkar
  • Stativ
Valet av vidvinkelobjektiv har mer eller mindre redan fallit på Tokina 12-24/4. Kostar 4200-5000 i Sverige, eller 2700 med frakt och 7 års världsgaranti från DigitalRev i Hong Kong. Har handlat mycket från dem och det har aldrig varit några problem med tull eller moms. I värsta fall har jag firma och kan dra av momsen.

Sedan antar jag att man ibland kan komma att behöva placera ut en eller två blixtar för att belysa rummet ordentligt? En Pocker Wizard Plus II kostar 2800 i Sverige men bara 1100 i Hong Kong. Jag är lite lost angående hur många blixtar man kan tänkas placera ut men en på kameran och en gömd någonstans i rummet borde väl duga? I så fall räcker väl två Pocker Wizard Plus II; en kopplad till kamerans synkuttag, och en kopplad till blixten?

Mest förvirrad är jag angående valet av stativ och huvud. Vilken kombination gynnar mig mest som bostadsfotograf?

Krav på huvud:
  • Maxbelstning ~5 kg
  • Funktion för horisontell panorering

Krav på stativ:
  • Maxbelastning ~7 kg
  • Kunna fällas ihop relativt kompakt
  • Flexibel längd - från knähöjd till ögonhöjd och lite därtill
  • Behöver ej vara i dyra material som basalt eller kolfiber. Aluminium duger väl!

Vad tycker ni jag skall köpa? Jag funderar på något i stil med Manfrotto 055 XPRO B, Manfrotto 488RC4 samt en panoramaadapter mellan stativ och huvud. Gitzo verkar också trevligt men däremot lite för dyrt.

Vad tror ni?
 
ANNONS