Zewrak
Aktiv medlem
Anna xx skrev:
Med risk för att göra bort mig: Vilket galleri, och var hittar jag det?
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=84141
Kolla också "Lens forum" på www.pentaxforums.com finns en drös trådar med det där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anna xx skrev:
Med risk för att göra bort mig: Vilket galleri, och var hittar jag det?
Har du fått hem den nu? Har du provat fota på full öppning? Lika bra som nedbländat?FotoZ skrev:
Pentax DA 35 f/2.8 Limited Macro ser jag som marknadens mest prisvärda makroobjektiv. ...
.....
Olle skrev:
Appropå din bild på pelargonian, så får du ännu lite bättre avbildningskala med "kitobjektivet" än med din nya telezoom.
Om du vill komma ännu närmare tycker jag, till skillnad från Roland, att du mycket väl kan använda närbildslinser till dina zoomobjektiv. I varje fall om du väljer den, tyvärr dyrare, tvålinsiga varianten. Jag vet inte om Pentax tillverkar några passande såna, men Canon gör det.
Till "kitzoomen" borde Canon 250D med 52 mm filtergänga passa och till telezoomen 500D med 58 mm gänga. Det blir betydligt billigare än med makroobjektiv och du förlorar ingen ljusstyrka som med mellanringar.
Olle
Kaffebrus närbildslinser är av den enklare enlinsiga sorten, medan Canons är tvålinsiga s k akromatiska linser. Den senare typen ger betydligt bättre skärpa. Sen är det möjligt att linserna från Kaffebrus inte håller allra högsta kvalite. Hoyas linser är också enlinsiga, liksom Kaffebrus, men håller kanske högre kvalite. I många fall kan nog även enlinsiga duga, det beror på hur höga krav man har. De säljs ofta i set med tre linser med olika styrka.Anna xx skrev:
Tack så mycket Olle!
Jag kollade runt lite snabbt och Kaffebrus har närbildslinser (http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html) som är SJUKT billiga jämfört med Canons. Och Hoyas ligger någonstans mittemellan i pris. Men jag jämför förmodligen äpplen och päron, för det brukar ju oftast finnas en anledning till extrema prisskillnader... Så vad ska man titta efter förutom gängan?
Anna xx skrev:
Ang. närbildslinser så vet jag inget om dem. Vad är skillnaden i funktion jämfört med mellanringar, förutom att man behåller ljusstyrkan? Man kan alltså använda närbildslinser från andra tillverkare också? Och är det bättre att använda det till zoomobjektiven än till mitt 50/1,4?