Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Utrustning till amatörfotograf
- Trådstartare Danne.D
- Start datum
OscarM
Aktiv medlem
nikon D200 hade nog kunnat passa. 5 bilder/s, autofokusen är väl ganska bra (har en D80 med samma autofokus-modul och det funkar rätt bra oftast. tror att D200 har en snabbare AF-motor i huset om du inte använder AF-S objektiv). D200 är inte så dyra nu för tiden heller. sen objektiv så skulle jag nog rekommendera antingen ett 80-200/2.8 av nån variant (har inte provat en D200, men har en D1H som jag testat lite med, och där är oftast AF-hastigheten tillräckligt bra även för den äldre skjutzoomen så jag antar att D200 räcker oxå), eller kanske ett 85/1.8 och/eller ett 180/2.8 om du klarar dig utan zoom. vet inte vad du ska fota för nån sport, men när jag fotat kompisar som spelar fotboll rätt långt ner i seriesystemet så har det funkat bra med D80/D1H kamerorna + 85/80-200/180-objektiven.
det som är lite lurigt med D200 är att den brusar mer än t.ex D300, så inomhus i dåligt ljus kanske det kommer upplevas som störande. men vill du ha bättre brusegenskaper är det D300 eller kommande D90 som gäller, å då är vi uppe på högre summor än en begagnad D200 kostar. köp gärna med batterigrepp oxå, är skönt att vid sportfoto.
det som är lite lurigt med D200 är att den brusar mer än t.ex D300, så inomhus i dåligt ljus kanske det kommer upplevas som störande. men vill du ha bättre brusegenskaper är det D300 eller kommande D90 som gäller, å då är vi uppe på högre summor än en begagnad D200 kostar. köp gärna med batterigrepp oxå, är skönt att vid sportfoto.
Danne.D
Ny medlem
Snabbt svar. Tack för tipset.
Jag har fotat superettanfotboll, allsvensk hockey och friidrott tidigare, och vill fortsätta fotografera inom dessa sporterna.
Kollade dom olika kamerorna och objektiven du gav förslag på också.
Tror du det skulle funka bra med en D80 såhär i början, och kanske byta upp sig efterhand?
Jag har fotat superettanfotboll, allsvensk hockey och friidrott tidigare, och vill fortsätta fotografera inom dessa sporterna.
Kollade dom olika kamerorna och objektiven du gav förslag på också.
Tror du det skulle funka bra med en D80 såhär i början, och kanske byta upp sig efterhand?
tomtenisse
Avslutat medlemskap
Jag tror en D80, batterigrepp och ett schysst tele räcker långt... Ärligt talat så tycker jag att det här med serietagning är lite överskattat, det är inte ofta jag använder min 6,5 bps på min 40D t.ex. när jag fotar skate, man knäpper oftast av en bild i taget.
Se bara till att objektivet du använder har snabb autofokus, canons autofokusmotorer heter USM och Sigmas heter HSM, men vet inte vad Nikons motsvarighet heter...
Canon EOS 30D kan nog också vara ett alternativ, tror den är något robustare än Nikon D80.
Se bara till att objektivet du använder har snabb autofokus, canons autofokusmotorer heter USM och Sigmas heter HSM, men vet inte vad Nikons motsvarighet heter...
Canon EOS 30D kan nog också vara ett alternativ, tror den är något robustare än Nikon D80.
FreemindArt
Aktiv medlem
Jag skulle nog satsa på en beggad proffskamera, om du plåtar sport antar jag att du vill ha rejäl vädertätning, vilket inte t.ex.Nikon D80 har. jag köpte en gammal D1:a som min första digitalkamera för 5000, och jag kan varmt rekommendera den, dock är den något lågupplöst (2,6 mpix) och lite liten buffert, men om du är beredd att lägga några tusenlappar kan du nog få en mycket bättre proffskamera.
OscarM
Aktiv medlem
möjligtvis att en beggad D2H hade vart intressant i så fall ur sportfotografs-synvinkeln. men hur är den på höga iso jämfört med D200? ingen av dom är väl riktigt toppklass.
D80 tror jag nog är lite för seg för sportfoto, märker stor skillnad mellan min D1H och min D80 i AF-hastighet, känns som att D80 är lite för seg. vad jag förstått iaf så ska D200 vara snabbare. men det kanske bara gäller skruvdragna objektiv? vet inte om det är samma hastighet när AF-S/HSM-objektiv används. min D1H är snabbare även om jag slänger på AF-S/HSM-objektiv iallafall.
D200 är vädertätad, vilket inte D80 är. och är lite allmänt robustare. finns två stycken ute på annonsmarknaden här på fs, för 5500-6000. så det skiljer inte mycket mellan en D200 och en D80 begagnat.
att köpa en D1/D1H skulle jag inte rekommendera nu för tiden, om inte grym AF-hastighet och små raw-filer är saker du uppskattar framför en modern kamera med allt vad det innebär (högre upplösning/bildkvalité, bättre skärm, bättre auto-vitbalans, smartare mjukvara osv...)
sen finns ju canon 40D för bra pris begagnat, å dom är väl inte fy skam när det gäller sportfoto heller kan jag tänka mig.
D80 tror jag nog är lite för seg för sportfoto, märker stor skillnad mellan min D1H och min D80 i AF-hastighet, känns som att D80 är lite för seg. vad jag förstått iaf så ska D200 vara snabbare. men det kanske bara gäller skruvdragna objektiv? vet inte om det är samma hastighet när AF-S/HSM-objektiv används. min D1H är snabbare även om jag slänger på AF-S/HSM-objektiv iallafall.
D200 är vädertätad, vilket inte D80 är. och är lite allmänt robustare. finns två stycken ute på annonsmarknaden här på fs, för 5500-6000. så det skiljer inte mycket mellan en D200 och en D80 begagnat.
att köpa en D1/D1H skulle jag inte rekommendera nu för tiden, om inte grym AF-hastighet och små raw-filer är saker du uppskattar framför en modern kamera med allt vad det innebär (högre upplösning/bildkvalité, bättre skärm, bättre auto-vitbalans, smartare mjukvara osv...)
sen finns ju canon 40D för bra pris begagnat, å dom är väl inte fy skam när det gäller sportfoto heller kan jag tänka mig.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag hade gått in i en butik eller privat försökt testlåna ett 120-300/2,8 och testat om det var ngt att ha för mig.Jag har fotat superettanfotboll, allsvensk hockey och friidrott tidigare, och vill fortsätta fotografera inom dessa sporterna.
Tomas1972
Aktiv medlem
Nikon nikon nikon ? ? ?
Varför inte en Canon. Är väl kända för att vara en bra sportkamera!
Snabb autofokus och snabb seriebildtagning. En 40D är väl ganska vädertät också. Om du inte har pengar till en 50D förståss
Objektiv kan väl vara lagom med något mellan 50-200 mm och sedan köper du ju så ljusstarkt du har råd med.
Själv är jag sugen på ett Sigma 50-150 / 2.8. Det har kanske lite för lite tele, men å andra sidan går det ner till 50mm och är väldigt lätt och smidigt. Bra pris också tycker jag!
Jag kör själv Nikon, men man kan ju inte snöa in totalt på det märke man själv har, som så många tyckare på FS gör!
Varför inte en Canon. Är väl kända för att vara en bra sportkamera!
Snabb autofokus och snabb seriebildtagning. En 40D är väl ganska vädertät också. Om du inte har pengar till en 50D förståss
Objektiv kan väl vara lagom med något mellan 50-200 mm och sedan köper du ju så ljusstarkt du har råd med.
Själv är jag sugen på ett Sigma 50-150 / 2.8. Det har kanske lite för lite tele, men å andra sidan går det ner till 50mm och är väldigt lätt och smidigt. Bra pris också tycker jag!
Jag kör själv Nikon, men man kan ju inte snöa in totalt på det märke man själv har, som så många tyckare på FS gör!
OscarM
Aktiv medlem
du är nikonkamera-forumet så man kan ju tänka sig att han är intresserad av en nikon-kamera... finns ju VS och köpråd-forum annars. men trådskaparen får gärna kolla upp canons kameror. han bör inte förvänta sig att jag kan så mycket om dom som jag kan om mina nikon-kameror 
men en 20-30-40D hade säkert kunna passa. 40D har väl bra AF-hastighet, samt bra bildkvalité.
men en 20-30-40D hade säkert kunna passa. 40D har väl bra AF-hastighet, samt bra bildkvalité.
Tomas1972
Aktiv medlem
(skamsen)
Åh fanken. Jag läste inte så noga tydligen. Klicka bara på en länk på första sidan.
Då förstår jag varför denna Nikon frenesi
du är nikonkamera-forumet så man kan ju tänka sig att han är intresserad av en nikon-kamera... finns ju VS och köpråd-forum annars. men trådskaparen får gärna kolla upp canons kameror. han bör inte förvänta sig att jag kan så mycket om dom som jag kan om mina nikon-kameror
Åh fanken. Jag läste inte så noga tydligen. Klicka bara på en länk på första sidan.
Då förstår jag varför denna Nikon frenesi
JohanAxelsson
Aktiv medlem
Jag är väldigt intresserad av att fotografera, men har ingen egen kamera, utan har lånat av vänner och skola.
Nu tycker jag däremot att det är dags att köpa en.
Jag fotograferar mycket sport.
Vilken kamera kan ni rekomendera, till ett hyfsat pris?
Vad anser du vara hyfsat pris?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Om nu vännerna i detta fallet redan har Nikon så kan jag förstå valet.
Annars hade jag först tittat på vilka optiker man är intresserad av och sedan vilken tillverkare man vill välja.
Tex om inte optiken har VR/AS/IS/yyy så kanske den passar på en Sony som har AS i huset.
Annars hade jag först tittat på vilka optiker man är intresserad av och sedan vilken tillverkare man vill välja.
Tex om inte optiken har VR/AS/IS/yyy så kanske den passar på en Sony som har AS i huset.
Allemyr
Aktiv medlem
Men om man fotar sport så behöver man ofta snabb autofokus, så som läget är idag är det ju väldigt jämt mellan tillverkarnas objektiv prismässigt, nästan oavsätt om det innehåller VR eller inte, mellan Nikon Sony å Canon, fast det är klart att man inte får VR med det fasta objektiv som finns. Hehe fast där har ju knappt Sony ngt om man vill hålla sig någorlunda å samtidigt ha AF
Just till hockey passar nog ett 85 1.8 bra. Angående hela kameravalet har jag nog inga tips, men kan vara värt att kolla på Canon, om man inte är fäst vid Nikon's ergonomi å lite mer genomtänkta produkter