Annons

Utrustning till barndop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinky

Medlem
En vän bad mig att fotografera hans barndop.
Jag har pentax k100d.

För inomhusfotografering inne i kyrkan och mottagning är det väl bra att ha en bra blixt till sidan om? Vad för blixt rekommenderar ni?

Så mycket blixt du har råd med är väl det enkla svaret.

Personligen hade jag inte ens tagit med mig en blixt. Jag gör hellre lite brusigaree bilder och använder det naturliga ljuset. Ett ljusstarkt objektiv ger dig bättre förutsättningar.

Ett kort ljusstarkt kort teleobjektiv, t ex 50/1,4, släpper in mycket ljus och ger en oskarp bakgrund pga det korta skärpedjupet.

Håller med per. Fasta ljusstarka objektiv är att föredra. Hitta en bra plats i kyrkan (vid de tillfällen det inte känns ok att röra för mycket på sig) och byt mellan ljusstarka objektiv. Själv brukar jag växla mellan ett 50/1.8 och ett 85/1.8, beroende på hur dåligt ljuset är i kyrkan (dåligt är det nästan alltid) så brukar ISO ofta hamna från 400 (i bra fall) till ISO 1600. Har aldrig använt ett ISO under 400 i en kyrka. Många kyrkor har väldigt vackra varma färger och ljuset i de gamla kyrkorna kan ofta vara något i hästväg. Användandet av blixt förstör allt detta, dessutom kan väldigt starkt blixtljus (som kan behövas om man står en bit ifrån) upplevas som störande.

Mvh

David

ANNONS
Götaplatsens Foto