Annons

Utrustning till Canon S3 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

IceSpider

Medlem
Hej!
Jag har en Canon PowerShot S3 IS och undrar nu om det finns någon utrustning till den. Är ju inte så hajj på det här med kameror även om jag älskar att fotografera. Kameran ser ju ut som en system, men det är ingen så jag tänkte, finns det objektiv till den? Fjärrutlösare? Och går det att använda filter på den?

Eftersom S3'an är en kompakt kamera kan du ej byta objektiv på denna. Det finns dock någon form av telekonverter till många kompaktkameror vilket gör att du tex kan få längre eller kortare brännvidd. Fjärrutlösare borde finnas.

Löp o köp...

Filteradapter.
POL-filter
Extern bliz
Stativ
Remote-control
Stor Pro-väska
Tele-adapter
Wide-adapter
Extra batteri
2 100Mb minneskort
Fotobok för nybörjare
Toppmössa

Har du pengar över...skicka mej en e-mail :))

mvh Erik J

Tyvärr finns det inte fjärrkontroll-möjlighet till S3is (bara till S1is, vilket är helt underbart). Dumma Canon... Såvida inte någon har hittat på någon helt mekanisk fjärrstyrd avtryckare.

Ellix skrev:
Dumma Canon... Såvida inte någon har hittat på någon helt mekanisk fjärrstyrd avtryckare.

Sånn där hel mekanisk fjärrutlösare har jag sett! Har för mig att det finns på Clas Ohlsson. Det är alltså ett band man spänner runt kameran och avtryckaren, högst upp sitter en vajer som går ner till avtryckaren. Den vajern fortsätter sedan till en "avtryckare" som drar i vajern på något sätt så att det i andra änden trycker på avtryckaren. Ja, typ så, om ni fattar ;)

Albwah skrev:
Sånn där hel mekanisk fjärrutlösare har jag sett! Har för mig att det finns på Clas Ohlsson. Det är alltså ett band man spänner runt kameran och avtryckaren, högst upp sitter en vajer som går ner till avtryckaren. Den vajern fortsätter sedan till en "avtryckare" som drar i vajern på något sätt så att det i andra änden trycker på avtryckaren. Ja, typ så, om ni fattar ;)

Hm! Verkar klart användbart. Kollade på COs sida och googlade lite, men hittade tyvärr inget. Kommer du inte ihåg var du såg den?

Hur fungerar den där filteradaptern eller vad den nu heter? Ursäkta mina amatör frågor, men är ju en så. :p

IceSpider skrev:
Hur fungerar den där filteradaptern eller vad den nu heter? Ursäkta mina amatör frågor, men är ju en så. :p

Den har bajonettfäste precis där locket sitter. Sätter på den och skruvar fast ett filter längst fram. Det blir som ett skyddande hus för objektivet. Väldigt praktisk vid vimmelbilder inne på stökiga ställen. Bra att hålla i med.

IceSpider skrev:

Det är som en några cm bred plastkrage med filtergänga som man fäster längst in mot kameran genom att ta bort den ordinarie yttre plastringen (gäller S1is, men jag tror att det är samma på S3is) vid objektivet. Det gör att kameran tar lite mer plats än annars och att det vanliga objektivlocket inte passar längre, men det finns snap on-lock att köpa för några tior, det kan också sättas utanpå ett filter.

Blixt, blixt, blixt...

Erik nämnde det i sin jättelista, men jag upprepar: När du har tröttnat på det trista ljuset från den inbyggda blixten kan du köpa en extern blixt för några hundra. Fördelen är INTE bara att du får en starkare blixt. Fördelen är att du inte behöver rikta den rakt mot motivet, utan t.ex. kan slå den i taket. Soligor m.fl. lär ha något som passar.

Re: Blixt, blixt, blixt...

BengtJohnsson skrev:
Erik nämnde det i sin jättelista, men jag upprepar: När du har tröttnat på det trista ljuset från den inbyggda blixten kan du köpa en extern blixt för några hundra. Fördelen är INTE bara att du får en starkare blixt. Fördelen är att du inte behöver rikta den rakt mot motivet, utan t.ex. kan slå den i taket. Soligor m.fl. lär ha något som passar.

Kopierar in vad jag skrev någon annanstans om slavblixt:
Jag har en Soligor DG-340 AZ, köpt för ca ett halvår sedan på Cyberphoto (636kr +moms). Den har vinklings- och utdragbart blixthuvud och en hel del inställningsmöjligheter både i slavläge och blixtskoläge. Den kan antingen sättas på ett stativ eller skruvas fast bredvid kameran mha en skena som skruvas fast i stativgängan. Den drar 4 AA-batterier, även uppladdningsbara.
Enda nackdelen är att den är aningens större och tyngre än själva långzoomskompakten.

ANNONS
Götaplatsens Foto