Annons

Utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag har insett att gatufoto, dvs den dokumentära bilden i svartvitt, är vad jag vill satsa på, kräver en del.
Kan ni vara så gulliga att rekommendera mig lämplig utrustning och förklara varför, så är jag jättetacksam. Behöver klara besked om varför jag ska skaffa utrustningen. Givetvis är jag jättekluven i dessa digitala tider. Min målsättning är dock att lyckas direkt i fotograferingsögonblicket,dvs helst utan pshop.
Plåta väl mina vänner.
Sture

Vill du köra utan PhotoShop el. dyl. så skulle jag skippa det digitala och skaffa mej en analog Leica. Leican är liten till storleken, väldigt hög kvalitet och grymt fin optik att matcha med.

Ifall du vill köra digatalt så skulle jag kanske satsa på en leica digital m8. Samma argument som för analogt. Men en digital bild kräver viss efterbehandling för att vara fulländad. Kräver ingen stor bildbehandlarkunskap eller dyra program. Små enkla knep ger bilden det extra piffet så den motsvarar det du sett genom gluggen. :)

Som all i hobby/yrke måste du själv avgöra vad du skall ha för verktyg, du får säkert lika många råd som svar.

Vad skiljer "gatufoto, dvs den dokumentära bilden i svartvitt" från annan form av fotografering?
Inget alls!
Du kan använda en Kodak Instamatic även till detta, en driven fotograf får riktigt bra bilder, med vilken kamera, som helst, enkel som dyr.

Inom analogt, en liten smidig kamera, använder själv en Olympus XA, mycket bra optik.
Inom digitalt, även här en liten smidig kamera, använder själv en Canon G9, även här mycket bra optik.

Leica digital M8, är i mitt tycke totalt övervärderad, svindyr, inte bättre än andra digitala kameror, som kostar en bråkdel, är en flopp försäljningsmässigt.
Däremot, de analoga Leica M-modellerna kan idag fås för rimliga pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto