Annons

Utrustningstips – Resa å fota smidigt!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!
Resa utomlands.
Val av utrustning .. råd mottages.
Jag vill i utgångsläget klara mig med så nätt utrustning som möjligt. Hellre två objketiv än tre..
Människor och miljöer är det jag vill skildra och jag kan inte låta bli att nämna att jag älskar att befinna mig nära mitt motiv, om inte om möjligt obemärkt mitt i motivet så långt det går.

Vad tror ni om följande:
EOS 5D mkII
+ EF16-35 2,8L USM II
+ EF 85 1,8 USM

/N

Hej!
Resa utomlands.
Jag vill i utgångsläget klara mig med så nätt utrustning som möjligt. Hellre två objketiv än tre..
Människor och miljöer är det jag vill skildra och jag kan inte låta bli att nämna att jag älskar att befinna mig nära mitt motiv, om inte om möjligt obemärkt mitt i motivet så långt det går.

Vad tror ni om följande:
EOS 5D mkII
+ EF16-35 2,8L USM II
+ EF 85 1,8 USM

/N

Borde sitta som en smäck! 35+85 duger till mycket, med rejäl vidvinkel som bonus för stadsfoto. "Nätt utrustning" är dock inte uttrycket jag först tänker på i sammanhanget... :)

Per.

Vad är då nätt om man vill ha systemkamera för fullvuxen mans hand?
/N
Jag är väl van rättså stora saker (500/4 300/2,8 etc)

Är ute och reser nu, Mongoliet, Kina, Burma, Östtimor, Indonesien mm. Jag har en D7000 med 12-24, 35 1,8 och 50 1,8. Sedan en Nikon FE2 till backup och när batterierna är slut efter några veckor utan tillgång till ström.

Tycker det fungerar som en helt okej kombination, fotar liknande genre som du förklarade.

Jag tycker ett 24 mm som standard vid som du säger"människor och miljöer" i samband med resa t.ex är passande. Inget onödigt zoomande, snabb och skarp.

Kör med Tokina 50-135/2.8 för att plocka russin ur kakan mellan varven.

Ganska nätt kombination.

/G

Jag har gjort två sexveckorsresor med 17-35/2,8, 85/1,8 och Nikon D200. Det funkade till allt som jag behövde det till, vilket är ungefär samma som du beskriver. Lite annorlunda bildvinklar visserligen, men hade nog gjort samma sak med D700,

Jag tycker ett 24 mm som standard vid som du säger"människor och miljöer" i samband med resa t.ex är passande. Inget onödigt zoomande, snabb och skarp.

Kör med Tokina 50-135/2.8 för att plocka russin ur kakan mellan varven.

Ganska nätt kombination.

/G

På aps-c/dx gissar jag?
TS kör småbild/FF, så jag gissar att du egentligen rekomenderar en fast trettiofemma (typ 35/2) och något i stil med 70-200/4?

Jag anknyter till förslaget på utrustning i första inlägget, och försöker med något motsvarande i m4/3-systemet.

Kamera:
Olympus OM-D E-M5, eventuellt med extragreppet om du har stora händer. (Haka på vertikalbatterigreppet dessutom om du har jättehänder).

Objektiv:
Ett av Panasonic 7-14mm f/4.0 eller Panasonic 12-35mm f/2.8 beroende på om extrem vidvinkel eller ljusstyrka är viktigast. Eller kanske båda.
Olympus 45mm f/1.8.

Detta väger tillsammans
425g (kamera med batteri) + 300g (7-14) + 305g (12-35) + 116g (45) = 1146g
(Alt. 846g utan 7-14 eller 841g utan 12-35).

Extragreppet väger 102g. Vertikaldelen av greppet väger 177g med batteri.

Totalt om man väljer alltihopa blir det 1426g. Kameran plus de tre objektiven går ner i en mycket liten väska.

Väljer man bort en av vidvinkelzoomarna och bara har extragreppet (utan vertikaldel) så landar det på 943g (eller 948g). Denna utrustning (kamera och två objektiv) går ner i ett par lagom stora jackfickor.

Tack för svar!
Intressanta tips och idéer!
PMD.. kanske blir det att köpa ett helt nytt sytem, hehe:) Nä men efter en titt på sakerna så ser de riktigt riktigt fina ut.
Skulle stimulera lite av den där analoga nerven som legat undangömd en tid. Hade varit riktigt intressant att testköra ett sånt kit en dag.

/N

m4/3 är digitalt (men du kanske skrev om två olika saker där?).

Om du vill köra analogt ett tag så kanske du skulle skaffa en gammal bälgkamera för 120-film. En sådan går ner i en jackficka och ger riktigt fina negativ på 6x6 eller 6x9 cm.
De har sällan zoom, förstås. :)

Tack för svar!
Intressanta tips och idéer!
PMD.. kanske blir det att köpa ett helt nytt sytem, hehe:) Nä men efter en titt på sakerna så ser de riktigt riktigt fina ut.
Skulle stimulera lite av den där analoga nerven som legat undangömd en tid. Hade varit riktigt intressant att testköra ett sånt kit en dag.

/N[/QUO

Glöm inte bort x-pro med de fina gluggarna till. Kollade på Fujis system på MM och blev imponerad. Det enda som störde mig var sökaren. Men man kan inte få allt!

Jag reser en del och brukar ta med följande, fungerade bra i Afrika

Canon 7D
Canon PowerShot S100
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX II AF
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II

/APH

m4/3 är digitalt (men du kanske skrev om två olika saker där?).

Om du vill köra analogt ett tag så kanske du skulle skaffa en gammal bälgkamera för 120-film. En sådan går ner i en jackficka och ger riktigt fina negativ på 6x6 eller 6x9 cm.
De har sällan zoom, förstås. :)

Nejdå, jag tänkte mer att det systemet rent användarmässigt-emetionellt lockar mig att tänka lite analogt bara.
/N

Jag reser en del och brukar ta med följande, fungerade bra i Afrika

Canon 7D
Canon PowerShot S100
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX II AF
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II

/APH

Ja det där är ju ett rättså täckande kit.
Köpte nyss mitt 85 1,8 och valde då mellan det, 50 f/1,4f/1,2, 100 f/2 och 135 f/2.. De två senare gick nu bort då jag snart blir pappa och gissar att det blir en del bilder inomhus också i sämre ljus ;)

Jag har tidigare haft EF24-105 f/4 IS som komplement till 16-35 mkII men valde nu alltså ett fast 85mm. Den här sensorn kräver mer än det jag upplever att jag får av kvalitet med zoomen ..

Tror 85mm kommer att bli användbart även för mig som tycker om att "dyka in i situationerna"!

/N

Hej!
Resa utomlands.

Vad tror ni om följande:
EOS 5D mkII
+ EF16-35 2,8L USM II
+ EF 85 1,8 USM

/N

Ja det där är ett dilemma när man skall ut och resa.
Vad skall man ha med sig?Allt!!!!!!, nej det går ju inte.Och hur mycket orkar man bära?
Var i London förra veckan och hade då med mig:

Nikon D200 med battgrepp
Sigma 12-24 4,5-5,6 användes flitigt
Sigma 18-50 2,8 användes lite mindre
Nikon 80-200 2,8 användes en hel del
Nikon blixt SB-700 användes en del
Olympus E-PL1 med 14-42 (Micro 4/3)Användes mycket

Kan varmt rekommendera en micro 4/3 kamera.Mycket användbar och ger bra bildkvalitet.Desuutom väcker den ingen uppmärksamhet.

//Benny

Hu, det låter som ett straff att släpa omkring på. Min erfarenhet (men jag är långt ifrån en naturfotograf), är att ju mindre man kan klara sig på desto bättre, och man klarar sig ofta på långt mindre än man tror, om det är grejor man verkligen trivs med att använda.

Jag gjorde misstaget att släpa med mig alldeles för mycket, förutom nämnda utrustning hade jag med mig en Rolleicord, en digitalkompakt och en Canon Dial. Kan inte se att jag inte hade kunnat göra precis allt med digitalkameran. Möjligen att kompakten var bra för sin ljudlöshet.

Jag tågluffade några veckor igen för ett par år sedan, och hade då bara en Panasonic LX3 och en liten extra blixt med mig. Fick ett infall att åka till en by där jag har plåtat på ett projekt ett tag, och det gick alldeles utmärkt att jobba på med det med.

Nja, ni nämner rättså stora saker.
Gränsen måste jag nog dra vid ett hus och två objektiv. Man kommer inte ifrån att det i tillägg kommer en del saker runtikring.
Jag har gjort resor med minimal utrustning förr och tror att jag kommer att känna mig trygg.

Den väska jag kommer att använda är en Lowepro Toploader 75.. Där skulle jag kaaaanske få plats med ett tredje objektiv men av erfarenhet så vet jag att den platsen kommer att gå åt till annat.

Vettigt att få lite idéer av er!!

/N

ANNONS
Götaplatsens Foto