Annons

Utskrift hos Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Tänkte göra lite bilder hos Crimson för första gången. Ungefär 10-15 st 30x45 utskrifter.
Vad gör ni i efter-arbetet i PS inklusive skärpning innan ni skickar in filerna till Crimson.
Tacksam för lite råd.
 

Maverick

Aktiv medlem
Beror på vilken av tjänsterna du tänkte använda. Men till prefix-tjänsten verkar många, inklusive mig själv, tycka att man bör höja svartpunkten. I mitt fall ca 20 steg.

De övriga tjänsterna så är det väl nån form av kopieist som sköter maskinerna och då håller väl de lite koll på sådant får man hoppas.

Mvh
Maverick
 

Eeros

Aktiv medlem
Jag softproofar med deras icc-(softproof)profil. Naturligtvis på en kalibrerad skärm (med "Visa korrekturfärger" förbockat), då vet jag att jag får bilden i samma färger som jag ser den på skärmen i.
 

RGB

Aktiv medlem
Två tips:

#1: Ljusa upp lågdagrar och skuggor. Jag tycker (som en del andra har nämnt i andra trådar) att det kan bli lite mörkt ibland. Trots att jag har kalibrerad skärm och softproofar med Crimsons profil. Skärpning gör jag så jag tycker det ser ok ut. Brukar bli ok för mej.

#2: Dra iväg ett par testbilder innan du kör skarpt med alla 10-15 st! :)

/john
 

Maverick

Aktiv medlem
Just det, bra tips. Gör en testkarta och framkalla. Det gjorde vi inför en utställning. Då ser du hur det förhåller sig till dina egna preferenser.

Dock så kan man väl påpeka att kör man inte med kalibrerad skärm så är det väldigt liten vits att använda prefixtjänsten. Då ska man i så fall göra en testkarta bara för att se hur din skärm avviker från deras framkallning.

Mvh
Maverick
 

Eeros

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Gör du ingenting med bilden förutom att checka färgerna. Skärpning, kontrast och annat då ?
Jodå, det gör jag visst. Men nu svarade jag närmast på vad jag gör med bilderna specifikt när jag skickar dem till Crimson. Utöver vad jag normalt gör med bilden, alltså.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Vissa gånger blir man tvingad att använda prefix tjänsten.. t.ex. när man vill framkalla på canvas.
Det kan ju vara lite jobbigt. Detta eftersom de inte färgjusterar manuellt på prefixtjänsten utan de lägger enbart på sin profil.

Har man då inte en kalibrerad skärm så kan man nog utgå från att resultatet inte blir som man hade tänkt sig.

Mvh
Maverick
 

madsochmarja

Aktiv medlem
Tycker crimson gör ett skitbra jobb, har beställt utskrifter från okalibrerade skärmar och resultatet har aldrig blivit dårligt, tror dom tjeckar alla utskrifter och gör dom så snygga som möjligt :)
 

Eeros

Aktiv medlem
Om bilden framkallas, istället för att den skrivs ut eller trycks, så är punktförstoringen mycket liten och därmed räcker det med en skärpning som gör att bilden ser bra ut på skärmen. Med många skrivare är det samma sak, men skickas bilderna till en offsettryck behövs en rejäl uppskärpning.

Vissa av Crimsons produkter skrivs ut med en skrivare istället för att framkallas, hör med Crimson hur stor uppskärpning du behöver med dessa eller beställ hem en provutskrift. Särskilt på canvas behövs förmodligen en ganska stor uppskärpning. Men beställer du bilder som framkallas "traditionellt" (med ljus) så räcker det med en skärpa som gör att bilden ser bra ut på skärmen.

Deras enklste tjänst (vad den hette kommer jag inte ihåg), den skäper upp bilderna automatiskt, så var det iaf tidigare.
 

HåGe

Aktiv medlem
Eero: Jag undrar lite över din terminologi. Vad menar du är skillnaden mellan framkallning, utskrift och tryck?

För mig är framkallning, en kemisk efterbehandling av filmen man tar ur kameran (analogt). I fotoaffären har jag sett att med framkallning menas helt enkelt att ta fram papperskopior från t ex ett minneskort (digitalt). Tidigare kallades detta kopiering.

Tryck är för mig (typiskt) när en bild (på papper) plåtas i en reprokamera och filmer rastreras för olika tryckmetoder (boktryck, offset, djuptryck, screen). Punktförstoring är hur punkterna i rastret påverkas av tryckfärgen.

Utskrift: Det är väl när man skickar bilder till t ex Crimson. Är raster inblandat även här? Du skriver att "... vissa produkter hos Crimson skrivs ut med en skrivare i stället för framkallas ..." Vad menar du med "framkallning" i detta fall? Och vad är skillnaden mellan produkterna?

När jag talade med Crimson (frågor kvalitet/pris), fick jag beskedet att alla produkter skrevs ut på samma sätt med samma papper och samma kvalitet när det gäller de mindre formaten (upp till ca A4). Om jag behandlade och skärpte bilderna själv i Photoshop skulle jag ange detta (och själv ansvara för resultatet). I annat fall fixade Crimson bilderna med autokorrigering.

Enl. ett tidigare inlägg skulle man i praktiken alltid kunna skärpa med specifika värden i oskarp mask för att få bästa resultat hos Crimson (vet någon vad jag talar om eller har jag missuppfattat?).

Hur är det nu med det här? Är min beskrivning rätt eller, så kan någon kunnig komma med synpunkter? Vore trevligt med en enhetlig terminologi så vi förstår varandra rätt.
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Gissar att det är så här:

framkallning = exponera vanligt fotopapper med laser + kemiskt framkalla det exponerade fotopappret.

utskrift = utskrift med bläckstråleskrivare på exempelvis canvas eller akvarellpapper.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är en Fuji Frontier printer som använder RGB laser för att exponera bilden på ett ljuskänsligt fotopapper som framkallas kemiskt.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Men den enda framkallningen Crimson pratar om är vanlig analog film-framkallning ?


Hade varit roligt om någon gett ett vanligt svar på original frågan om PS arbete och skärpning.
 
ANNONS