Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift - skärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Morsning!

En liten detalj som förbryllar mig...

När jag i Photoshop CS2 ska skärpa (Smart Sharpen) en bild avsedd för utskrift, så har jag både bilden och preview-bilden i 25 % visningsstorlek (har jag lärt mig att man ska ha). Jag ser tydligt förändringarna jag gör i både huvudbilden och preview-bilden. När jag så sedan klickar OK, så återgår skärpan i huvudbilden till den oskärpta versionen.

Med USM så inträffar inte detta märkliga fenomen.

Kan någon påläst skingra molnen??

Fridens
Oscar

Du kanske har en Nikon NEF plugin kvar i CS. Jag hade likadant problem efter att jag installerade Nikon View i efterskott.
Kolla om den ligger nån sån i plugin, filformatsmappen. Ta bort den i så fall.

/Leif

Okej, jag hade visst två Nikon-plug-ins i filformatmappen i CS. Men ingenting i CS2, vilket är den PS jag använder. Fråga mig inte varför jag har kvar CS i burken...

Tog i alla fall bort aktuella Nikon-plugs från CS och testade på nytt, dock utan framsteg...

Flera bud!

Oscar

Det är skillnad ifall man väljer gaussian blur, lens blur eller motion blur.
Testa "ta bort: lens blur"

Testade i 100 % visning (som jag har vid bilder som ska ut på webben). Då funkar det.

Men som sagt, innan PS CS2, när jag körde i PS CS och använde USM, så inträffade inte detta fenomen.

Oscar

Hejs!

Har samma problem med "Smart sharpen" och "Lens blur". Hittade tillslut en tråd där en person hade samma problem. Efter många goda råd, som inte fungerade, var det en som föreslog att problemet beror på för lite RAM-minne i datorn. Personen som hade problem hade också 512M, som jag.

Gjorde inte ett för allt vetenskapligt test och kom fram till följande när det gäller Smart Sharpen med inställningen Lens Blur.

Ingen pålagd skärpa om jag kör i bilden i 16-bitars läget.

Knappt halva skärpemängden om jag kör bilden i 8-bitars läget.

Fungerar utmärkt om jag har minskat ner bilden till den storlek som jag har när jag ska lägga ut den här på FS.

Så det är kanske det som behövs, lite mer RAM-minne i datorn. Däremot verkar läget Gaussian Blur klara sig bättre.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto