timeUnit
Aktiv medlem
Hej!
I senaste (nr 80) Black & White Photography skriver Jerry Lebens att "konservatorer" inte accepterar pigmentutskrifter som arkivbeständiga. Det finns även på flera andra ställen liknande kommentarer, typ "jag kopierar på fiberpapper, så att jag vet att bilderna håller en livstid till skillnad från inkjetutskrifter".
Jag frågar mig:
1) Finns det någon här som har mer hårda data (citat, uttalanden) på konservatorers och museers syn på pigmentutskrifter i svartvitt, kontra gelatinsilverkopior på fiberpapper?
2) Hur kan man veta att en gelatinsilverkopia på fiberpapper är arkivbeständig, utan att testa den i ett labb? Tillverkarna av fiberpapper publicerar ju sällan sina data för papprets innehåll, pH-värde etc. Dessutom är det ju mycket viktigt att fixera, tona och skölja sina kopior på rätt sätt.
Jag är INTE ute efter om det ena eller andra är bättre, utan mer efter bekräftad kunskap om arkivbeständighet. Om det nu finns någon.
I senaste (nr 80) Black & White Photography skriver Jerry Lebens att "konservatorer" inte accepterar pigmentutskrifter som arkivbeständiga. Det finns även på flera andra ställen liknande kommentarer, typ "jag kopierar på fiberpapper, så att jag vet att bilderna håller en livstid till skillnad från inkjetutskrifter".
Jag frågar mig:
1) Finns det någon här som har mer hårda data (citat, uttalanden) på konservatorers och museers syn på pigmentutskrifter i svartvitt, kontra gelatinsilverkopior på fiberpapper?
2) Hur kan man veta att en gelatinsilverkopia på fiberpapper är arkivbeständig, utan att testa den i ett labb? Tillverkarna av fiberpapper publicerar ju sällan sina data för papprets innehåll, pH-värde etc. Dessutom är det ju mycket viktigt att fixera, tona och skölja sina kopior på rätt sätt.
Jag är INTE ute efter om det ena eller andra är bättre, utan mer efter bekräftad kunskap om arkivbeständighet. Om det nu finns någon.






