Annons

Utskrifter och konstvärlden

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

I senaste (nr 80) Black & White Photography skriver Jerry Lebens att "konservatorer" inte accepterar pigmentutskrifter som arkivbeständiga. Det finns även på flera andra ställen liknande kommentarer, typ "jag kopierar på fiberpapper, så att jag vet att bilderna håller en livstid till skillnad från inkjetutskrifter".

Jag frågar mig:

1) Finns det någon här som har mer hårda data (citat, uttalanden) på konservatorers och museers syn på pigmentutskrifter i svartvitt, kontra gelatinsilverkopior på fiberpapper?

2) Hur kan man veta att en gelatinsilverkopia på fiberpapper är arkivbeständig, utan att testa den i ett labb? Tillverkarna av fiberpapper publicerar ju sällan sina data för papprets innehåll, pH-värde etc. Dessutom är det ju mycket viktigt att fixera, tona och skölja sina kopior på rätt sätt.

Jag är INTE ute efter om det ena eller andra är bättre, utan mer efter bekräftad kunskap om arkivbeständighet. Om det nu finns någon.

Jag har hört och läst tvärtom, att konstgallerier accepterar utskrifter som arkivbeständiga om de är gjorda på syrafritt lumppapper och med pigmenterat bläck. Använder man dessutom enbart carbon-bläck bör hållbarheten på bilden kanske t,om överstiga en rätt kopierad/behandlad gelatinsilverkopia? Det finns ju gamla traditionella ädelmetoder med carbon som är mycket hållbara (exempel här) och om man sprutar ut carbonpigmentet med hjälp av bläckstråleskrivare eller printar/trycker enligt den äldre metoden har nog inte så stor betydelse? Fast det är bara min egen teori.

Finns nog en hel del om detta på luminous-landscape.com. Annars är väl den stora auktoriteten på området en organisation som heter nåt i stil med willhelm research. De är väl världsledande på test av just sådana saker. Bara ett par förslag, finns säkert många fler bra ställen med info i ämnet.

timeUnit skrev:
Hej!

I senaste (nr 80) Black & White Photography skriver Jerry Lebens att "konservatorer" inte accepterar pigmentutskrifter som arkivbeständiga. Det finns även på flera andra ställen liknande kommentarer, typ "jag kopierar på fiberpapper, så att jag vet att bilderna håller en livstid till skillnad från inkjetutskrifter".

Jag var på MOMA i New York förra sommaren och tittade på deras utställning med nyinköpta bilder till deras samling. Hälften av dem var utskrifter, så jag är klart tveksam till att »Konservatorer inte accepterar pigmentutskrifter«.

När det gäller färgbilder finns det ju hårda fakta i de tester som Henry Wilhelm har gjort sedan lång tid tillbaka. Här har pigmentutskrifter en hållbarhet på 2 till 4 ggr längre tid än färgfotopapper.

Stefan

Tack för infon Stefan!

Jag har tittat på WIRs hemsida, och där finns ju mängder av information, men jag lyckades inte hitta något om analoga fiberkopior kontra inkjet. Någon som har en direkt länk? :)

timeUnit skrev:
Tack för infon Stefan!

Jag har tittat på WIRs hemsida, och där finns ju mängder av information, men jag lyckades inte hitta något om analoga fiberkopior kontra inkjet. Någon som har en direkt länk? :)

Analoga fiberkopior, det finns ju bara som svartvitt. De är extremt beroende på hur man arbetar, med korrekt fixering, toning och sköljning, för att de ska få maximal hållbarhet.

Stefan

stefohl skrev:
Analoga fiberkopior, det finns ju bara som svartvitt. De är extremt beroende på hur man arbetar, med korrekt fixering, toning och sköljning, för att de ska få maximal hållbarhet.

Stefan

Jo, jag vet det. :) Men det är ju inte mindre intressant för den sakens skull...

Jag tolkar det som att de testerna (av gelatinsilverkopior på fiberpapper, alltså) lyser med sin frånvaro?

timeUnit skrev:
Jo, jag vet det. :) Men det är ju inte mindre intressant för den sakens skull...

Jag tolkar det som att de testerna (av gelatinsilverkopior på fiberpapper, alltså) lyser med sin frånvaro?

Det finns tester, gjorda för många år sedan. Så jag har framförallt sett sådana som akademiska avhandlingar, och vad man säger där är att om man gör allt rätt så har silvergelatinbilder en extremt bra hållbarhet. Men det krävs korrekt arbetsgång genom hela processen för att du ska få detta.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto