Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifterna blir mörkare, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Har en HP PSC 2355 som jag skriver ut bilder på då och då och när jag skriver ut bilderna blir dom alltid mycket mörkare än på skärmen, dessutom med ett rödstick.

Är skärmen felkalibrerad eller måste man ta hänsyn till att skrivaren har svårt att återge fägerna och därmed minska ner på det röda och göra bilden ljusare än vad som sig bör? Blir sällan helt nöjd när bilden väl är utskriven.

Tips mottages varmt, bilderna är för övrigt tagna med adobes färgprofil.

Kalibrera skrivan och skärmen till att börja med.

Jag har skrivit ut en del på en Epson 2100 skrivare. För att kalibrera den skrev vi ut en testkarta och skickade till ett företag (http://www.profiler.nu/skrivarp.html) som mätte färgerna och sen skickade tillbaks en profil.
Efter kalibreringen var färgerna samma som på skärmen (som också är kalibrerad)

Sen beror det också mycket på i vilket ljus man tittar på bilderna.
Om det är jättemörkt i rummet där du jämför bilderna så ser dom såklart nästan svarta ut på pappret medans dom ser bra ut på skärmen...

Ojoj.. jag TYCKER ju att min skärm är bra kalibrerad, men jag kan ju ha fel.

500 spänn för en profil.. nja.. jag får nog kolla upp skärmen först :p

andreasc89 skrev:
Tänk på att du måste kalibrera om den rätt ofta, typ var tredje vecka. Vad har du för kalibrerare?

Eh.. jaa.. Jag googlar fram nån färgkarta och justerar skärmen så den visar alla olika toner. Vad finns det annars för kalibrerare att använda?

Jag skulle börja med en hårdvarukalibrerare för skärmen. Finns att köpa för runt tusenlappen, de billigaste. De lite dyrare kostar närmare tjugotusen kronor.

Även om skärmen är bra kalibrerad så hjälper ju inte det ett smack om inte skrivaren också är kalibrerad. Många "hemma-skrivare" skriver ut med sRGB, dvs klarar inte Adobe RGB:s utökade färgrymd. Mer professionella skrivare klarar Adobe RGB.
Så jag skulle i första hand, om du ej har en färgprofil till skrivaren att installera, prova att omvandla bilden till sRGB och kolla om det blir bättre i utskriften.

Jag har också en HP och det följde med en färgprofil som jag bara slängde i i ColorSync i datorn (Mac) och sen funkar det...

Hälsar
R

Skärmen är att betrakta som inställd efter bästa möjliga förutsättningar nu. Skrivaren är kalibrerad manuellt med avancerade inställningar på skrivaren så det jag ser på skärmen är det jag skriver ut. Jag är nöjd som det är nu, dessutom kostade det inte nåt :p

ps. Skrivaren har sRGB och Adobes färgrymd.

Roland Mabo skrev:
Många "hemma-skrivare" skriver ut med sRGB, dvs klarar inte Adobe RGB:s utökade färgrymd. Mer professionella skrivare klarar Adobe RGB.

Mja, det är nog mera CMYK eller varianter av den, istället för RGB-varianter som används av skrivarna. Skrivarna använder ju subtraktiv färgblandning, medans RGB är additiv. Men det är helt rätt att skrivaren måste också vara kalibrerad. Men bara om du ska skriva ut bilder med den. Det gör inte jag, jag låter proffslabben framkalla mina bilder.

Tänk också på vilket ljus du har när du tittar på utskriften, ofta har man ju rätt mörkt i rummet och dessutom knappast rätt färg på ljuset. Kolla hur utskriften ser ut i dagsljus, antingen naturligt sådant eller en speciell lampa som den som säljs via Fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto