Annons

Utställning på RC-papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Vet inte om jag valt rätt forum men jag planerar just nu för en utställning under början av nästa år. Jag ser fotografi som ett konstnärligt medium, speciellt när den får ställas ut där sådant som kallas konst brukar visas, och lägger frågan därför under "Konstfoto".

Problemet för mig är att jag inte har bilderna i de storlekar jag tänker visa dom i och därför behöver kopiera om huvuddelen av bilderna i lite större storlekar. Hade jag haft mera tid på mig skulle jag givetvis kopiera dom på fiberpapper efter konstens alla regel med HCA-behandling, toning och ordentlig sköljning samt efterplaning i torkbok och med press. Men nu kan det bli lite svårt att hinna med det. Jag har därför börjat fundera på att göra bilderna på RC-papper. Har nämligen funnit ett som jag provat en del och fått väldigt fina resultat med. Jag är inte speciellt förtjust i de spegelblanka plastpapperen som ju annars ger djupast svärta men Fortes Polywarmtone RC Semi-Matte står faktiskt inte långt efter i upplevd djupsvärta, förlorar inte så mycket i kontrast efter tork samtidigt som ytan är mycket lik Fortes otroligt fina PW17 semi-glossy fiber. Vad säger ni? Skulle kunna tänka er att ställa ut era bilder kopierade på RC-papper? Givetvis tvåbadsfixerade och selentonade för absolut bästa hållbarhet. Men jag slipper skölja så länge och de blir lätta att montera när de är absolut plana på direkten?

Graal skrev:
Skulle kunna tänka er att ställa ut era bilder kopierade på RC-papper? Givetvis tvåbadsfixerade och selentonade för absolut bästa hållbarhet.
Självklart. Om det känns bra så..

(inte bara tänka förresten, jag har redan gjort det också på just Fortes semimatta varmtonsRC)

För att klargöra lite så handlar utställningen om bilder tagna med plastkameror (toycameras) som även har plastoptik. Jag tänkte därför att det kanske kunde passa med plastpapper? Att ha "plast" som en röd tråd?

Re: Re: Utställning på RC-papper?

lottawe skrev:
Självklart. Om det känns bra så..

(inte bara tänka förresten, jag har redan gjort det också på just Fortes semimatta varmtonsRC)

Kul! Ja då är det kanske inte helt fel?

Re: Re: Re: Utställning på RC-papper?

Graal skrev:
Kul! Ja då är det kanske inte helt fel?
Det papperet är faktiskt superhärligt som RC. God djupsvärta som du säger och dessutom så matt att man kan signera med mjuk HB direkt på det..

Hade några i samutställning på Mathilda traditional lab & Gallery i Malmö fram till i söndags och har inte hört några klagomål alls. Pappersvalet tror jag dock bara galleristen själv (samt jag också då) är såpass nörd att vi skulle analysera. Annat folk gör kanske inte det?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Utställning på RC-papper?

lottawe skrev:
Det papperet är faktiskt superhärligt som RC. God djupsvärta som du säger och dessutom så matt att man kan signera med mjuk HB direkt på det........

Funderar på vad som är bäst att retuschera dammkorn med på detta papper? Har provat med Hansa spotting ark och det fungerar men man ser retuschen i vinkel mot ljusreflektionen. Tetenal ska ha några retuschpennor i olika nyanser av svartvitt. Hur fungerar de på semi-matt plastpapper?

Ja då har jag börjat kopiera lite grand på Semi-matt Polywarmtone RC i stl 40x50 och jag måste säga att det blir väldigt bra. Överraskande bra. Bilder som jag förut bara haft på fiberpapper ser inte sämre ut på detta papper. Djupsvärtan behålls även efter torkning och tonen är härligt varmsvart. Selentoningen gör att svärtan djupnar lite men man behöver inte tona så länge för den varma svärtan behålls relativt intakt efter torkning. Fiberpapper förlorar annars lite av den varma tonen vid torkning och tjänar på att övertonas. Men inte detta papper.

Jag har färdigkopierat 8 bilder nu och det har gått åt 2st 10-pack 40x50-papper. Räknar med 20-25 bilder för utställningen och med en papperskostnad på 20-25kr så hamnar man väl på ca 1500 kr. Passepartoutkartong med bakstycke och tillskärning kostar val bortåt 100 kr per bild vilket ger 2000-2500kr och ska man ha en lite snyggare glasram 50x60 - 50x70 kostar det mellan 69kr (enkel clipsram) och 139kr (svart aluminiumram) på Clas Ohlsson. Det blir mellan ca 1500kr och 3000kr. Bortåt 6000kr för enbart material alltså och då är kemi inte inräknat. Ska också själv ta fram 40 affisher i A3 till galleristen. Funderar på vad det kan kosta att lämna in en färdig fil för enkel utprintning? Någon som vet? Provisionen till galleriet på ev sålda bilder är bara 15%, det är väldigt lågt mot normalt. Så att ha utställning är inte billigt om det ska vara snyggt och tilltalande presenterat. Vore kul med lite erfarenhetsutbyte, det är inte så ofta man får möjlighet att ställa ut ju?

Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Kan man verkligen få en riktig djupsvärta på semi-matt papper?

Prova får du se. Pappersytan är ju inte helmatt utan liknar mera lufttorkat blankt eller semi-blankt fiberpapper. Jag upplever svärtan som djup och mycket vacker varmsvart.

Ja så var utställningen äntligen öppnad! En del bilder som jag redan hade kopierade på fiberpapper kom också med men 18 lite större bilder kopierades på Fortes Polywarmtone RC och jag är mycket nöjd med resultatet, ett fantastiskt RC-papper helt enkelt, med mustig och varmdjupsvärta som säkert kan få även ganska kräsna fiberfantaster att tänka om? Men nu har ju Forte lagt ner...tyvärr. Jag har en länk med lite bilder från utställningen här. Även Smålandsposten har uppmärksammat utställningen på sin kultursida och här är webversionen av deras artikel. Lite fel i bildtexterna där men det får man leva med. Hade ju inte räknat med knappt någon uppmärksamhet därifrån men nu blev det ju fantastiskt bra.
Hälsn, Nils.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto