Annons

Utterfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Tankarna har funnits ett tag att försöka sig på lite utterfotografering. Initialt bara att försöka få några bra bilder på uttrar generellt, men på sikt hoppas jag att finna både tid och möjlighet att göra någon form av projekt av det (även om det i skrivande stund är oklart i vilken omfattning det skulle kunna vara).

Jag har idag en Sony A7III, väl lämplig för ändamålet, men saknar ett vettigt objektiv.

Jag har läst på lite och konstaterat två saker; telezoom och ljusstarkt.

Sigma har ett objektiv, Sigma AF 100-400mm F/5-6,3 DG DN OS Contemporary, som känns lagom prissatt och perfekt i omfång - men jag är osäker på huruvida det är tillräckligt ljusstarkt för uppgiften?

Tips tas tacksamt emot, ihop med förslag på andra snabba och skarpa objektiv.

För budget kan vi hålla oss mellan 10-20k.

Tack på förhand,
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag körde mina första två år med f/5,6 objektiv, närmare bestämt Canon 400 5,6 och sedan 100-400 4,5-5,6 IS mk II. Om man tänker sig t ex utterfoto i Gysinge är det aldrig något jag försökt mig på, men det verkar vara på vintern man har god chans att fota utter. Generellt är min erfarenhet att f/5,6 är för mörkt på vintern. Det funkar utmärkt en solig dag, men sämre i gryning och skymning och riktigt dåligt när det är gråväder som det varit de här senaste veckorna. När jag fotat på åtel senaste gångerna har det generellt varit f/4, ISO640-1250 och max 1/250, oftast 1/160. Mitt på dagen! Med 5,6 hamnar du på riktigt långa slutartider. Bildstabilisering är jättebra och gör det många gånger fullt möjligt att fota i dåligt ljus men hjälper inte om motivet rör sig. Med tålamod och mycket bildrensning går det att fota de flesta fåglar med långa slutartider, men man kanske inte får så lång tid på sig och bilden måste sitta. Även på Gimbalmontage vill jag ha 1/200 med 600/4 för att vara säker på att skärpan sitter på nära nog varje kort, fåglarna rör sig alltid lite och bildstabiliseringen slår av sig på stativ.
Jag tror inte uttrar sitter särskilt still någon längre stund, så det kanske behövs ännu snabbare tider.
Jag skulle hellre kika efter ett 300/4 om det finns något alternativ där? 400/4 och längre ryms inte inom 20k.

Mvh
Daniel
 

Zajko

Aktiv medlem
Hej!

Jag körde mina första två år med f/5,6 objektiv, närmare bestämt Canon 400 5,6 och sedan 100-400 4,5-5,6 IS mk II. Om man tänker sig t ex utterfoto i Gysinge är det aldrig något jag försökt mig på, men det verkar vara på vintern man har god chans att fota utter. Generellt är min erfarenhet att f/5,6 är för mörkt på vintern. Det funkar utmärkt en solig dag, men sämre i gryning och skymning och riktigt dåligt när det är gråväder som det varit de här senaste veckorna. När jag fotat på åtel senaste gångerna har det generellt varit f/4, ISO640-1250 och max 1/250, oftast 1/160. Mitt på dagen! Med 5,6 hamnar du på riktigt långa slutartider. Bildstabilisering är jättebra och gör det många gånger fullt möjligt att fota i dåligt ljus men hjälper inte om motivet rör sig. Med tålamod och mycket bildrensning går det att fota de flesta fåglar med långa slutartider, men man kanske inte får så lång tid på sig och bilden måste sitta. Även på Gimbalmontage vill jag ha 1/200 med 600/4 för att vara säker på att skärpan sitter på nära nog varje kort, fåglarna rör sig alltid lite och bildstabiliseringen slår av sig på stativ.
Jag tror inte uttrar sitter särskilt still någon längre stund, så det kanske behövs ännu snabbare tider.
Jag skulle hellre kika efter ett 300/4 om det finns något alternativ där? 400/4 och längre ryms inte inom 20k.

Mvh
Daniel
Tänker du ett fast 300/4? Tänker precis som du att de är livliga små rackare så zoomen är att föredra..

Det verkar svårt att hitta något vettigt med E-mount system, funderar på en lösning med adapter - några erfarenheter om det? Tappar ju ett gäng stopp med ljus bara där...
 

PMD

Aktiv medlem
Adaptrar mellan två olika fattningar brukar i allmänhet inte innehålla några linser, och då tappar man inga bländarsteg.
 
ANNONS