Annons

uv filter inomhus? :/

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har klämt ett Hoya uv0 filter på elgiganten för 249 spänn. Visst kan man plåta inomhus också.. är ju tänkt att vara ett litet rep skydd och jag hört att det alltid kan sitta på.. Några invändningar mot detta tips eller att tänka på.. ?

Mvh

Ingemar

ibdigitalart skrev:
Hej jag har klämt ett Hoya uv0 filter på elgiganten för 249 spänn. Visst kan man plåta inomhus också.. är ju tänkt att vara ett litet rep skydd och jag hört att det alltid kan sitta på.. Några invändningar mot detta tips eller att tänka på.. ?

Mvh

Ingemar

Inga invändningar. Funkar bra att plåta inomhus med också. Filtret används också idag nästan uteslutande som skydd. Förr tog den också bort UV-strålarna (bra tex vid soliga dagar) men idag tar ju digitalkamerans egna filter bort nästan all UV strålning själv.

Också viktigare med ett högkvalitativt filter om man har tele, än om man kör vidvinkel.

Tips! Om du vill skydda objektivet är ett motljusskydd riktigt bra. Det ökar också kontrasten i bilderna, eftersom mindre ströljus kommer med i bilderna. Gäller faktiskt inte bara utomhus i starkt motljus som jag själv trodde en gång i tiden, utan gäller faktiskt mer eller mindre alltid (tom inomhus).

Re: Re: uv filter inomhus? :/

StaffanW skrev:
Också viktigare med ett högkvalitativt filter om man har tele, än om man kör vidvinkel.
Varför skulle det vara viktigare med bra filter till tele?

Annars används UV filter idag främst som skydd mot smuts och repor. Ett dåligt (billigt) filter kan försämra kontrast och ge störande linsreflexer, detta undviks enklast genom att välja tillverkarnas lite dyrare modell. Precis som när du köper objektiv får du vad du betalar för.

/Daniel

Re: Re: Re: uv filter inomhus? :/

dano skrev:
Varför skulle det vara viktigare med bra filter till tele?
Teleobjektiv verkar vara känsligare för dåliga filter.
Bara att testa själv genom att fotografera genom en fönsterruta. Jämför ett 300mm tele med ett 24mm vidvinkel, så syns skillnaden tydligt.

Men visst håller jag med dig om att det är bra även på vidvinkel att ha ett bra filter.

Jag ser ingen anledning att köpa ett UV-filter som linsskydd till annat än väldigt dyra objektiv, till konsument objektiv är det bättre att köpa ett filter man har nytta utav, tex ett Polfilter, ND eller avtonat ND.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto