Annons

UV-filter + Polfilter samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSthlm

Medlem
Vad säger ni om att skruva på ett polfilter på ett UV-filter?

Förstår att man i en idealsituation helst ska undvika det men jag vill helst inte skruva bort UV-filtret i vissa situationer...

Påverkar det bildkvaliteten överhuvudtaget att köra dubbla filter i ovan nämnd ordning? Någon som har praktisk erfarenhet?

För varje extra glasyta så försämrar du motljusegenskaperna. Om det sedan är ett problem eller inte beror på situationen.

Jag skulle tagit av UV-filtrer. Om det förhållanerna inte tillåter det skulle jag inte heller skriva på Pol-filtret med tanke på att det kostar nästa lika mycket som en frontlins.

Polfilter använder man ju vanligen för relativt vidvinkliga bilder, typ normalzoom och vidare. Detta innebär att dubbla filter kan ge vinjettering eftersom den yttersta ringen skjuter ut för långt.
Mitt Tamron 17-50 får en liiiiten aning extra mörka hörn med endast polfilter, så det hade inte funkat med dubbla. Då är mitt filter visserligen ett ganska billigt som har bred ring. Det man kan göra är att köpa "slim-filter" som är mycket platta, men det är extra dyrt.
Räkna i alla fall med att du kan få vinjettering med flera filter. Jag tror inte själva bildkvalitetsförlusten är nåt att bry sig om. Polfilter verkar ha en förmåga att trolla bort alla motljusproblem i alla fall, troligen för att ljusinsläppet blir såpass mycket lägre.

En aning osäker; men har för mig att B&W skriver någonstans på sin hemsida att man inte ska använda mer än 2 filter på varandra. Det borde ju då betyda att 2 st är "OK". Antar att det gäller filter med "bästa" coatingen, dvs B&W MRC resp Hoya HMC Super.

Vinjettering oräknat... men det finns ju som skrivits ovan "slim" filter som bygger mindre.

När det gäller polfilter...är det stoooor skillnad på multicoated och inte? Det skiljer ju lite i pris om man säger så, och visst...som regel får man ju vad man betalar för men...hur stor är skillnaden i praktiken?

hbengtsson skrev:
När det gäller polfilter...är det stoooor skillnad på multicoated och inte? Det skiljer ju lite i pris om man säger så, och visst...som regel får man ju vad man betalar för men...hur stor är skillnaden i praktiken?

Borde vara dubbelt så viktigt med coatingen på ett polfilter då det ju är två glasskivor (med pol-filmen emellan) i ett polfilter, dvs fyra glasytor som ljuset kan studsa och brytas i..

Ursäkta; varför dubbel up...

Här använder ni 99% av familjens buget på dyra kamror med super-objektiv; och......
så skal man putta på glas, glass, glasss,glasssss????
Jag fattar inte!
/Erik J

PS. Ta av kondomen, om ni skall göra barn...DS

Re: Man? Vilken man?

Nome Nescio skrev:
Med step-up ring så kan man använda flera filter utan vinjeterings problem.
Visst, men det blir antagligen dyrare med ett större filter än med ett slimfilter. Polfilter drar iväg nåt åt helskotta i pris när man ökar lite på storleken.

hbengtsson skrev:
Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och jag har inte märkt några som helst motljusproblem eller dylikt med mitt Soligorfilter för 400:- (67 mm). Jag tycker att det funkar strålande, och jag märkte ingen skillnad när jag provade polarns Hoya slim, snordyr variant.

fujicanon skrev:
Vad sejer du Martin? Vad skall jag då använda vid 200mm?
Nå, jag var kanske lite väl kategorisk. Jag har bara inte sett något större användningsområde för polfilter med tele själv, men det är klart att det kan vara användbart. För makro kan jag tänka mig att det är kanonfint på blommor och sånt:)

Man måste ju testa! :-D

Bilagor

• glasögon.jpg
    glasögon.jpg
    99.8 KB · Visningar: 436
fujicanon skrev:
Bra den testen! Köpt på Playa del Sol? Lite WB så är du där...
Hähä, det är faktiskt ett par extremt dyra Vuarnet;-) Men visst blev det rätt kul effekt? Bortsett från vinjetteringen då, men det här är vid 24 mm på aps-c.
Det lustiga är att jag alltid använder auto-vitbalans, men kameran begrep sig visst inte på den gulbruna tonen ändå:-D

OBS, alla trådläsare, det är alltså ett par polariserande solglasögon framför linsen, inte ett filter.

Sen finns det ju filtertillverkare som har hållare så att man ska kunna använda flera filter samtidigt som t.ex. http://www.cokin.com/ .
Fast det var ju mkt ballare med solglasögonen och jag tycker att det skapar ballare stämning att inte vitbalansera bilden :)

Spök till revolver...

DanielSthlm skrev:
Vad säger ni om att skruva på ett polfilter på ett UV-filter?

Förstår att man i en idealsituation helst ska undvika det men jag vill helst inte skruva bort UV-filtret i vissa situationer...

Påverkar det bildkvaliteten överhuvudtaget att köra dubbla filter i ovan nämnd ordning? Någon som har praktisk erfarenhet?
Daniel! Minst möjlig med filter. Snälla, skruva av ditt UV om du skall använda ett annat. Skruva av alla filter, om du inte behöver dom, för färg, effekt eller reflex.
Skydda frontglaset med front-cap och/eller motljusskydd.
mvh Erik J
..som leder kampen mot onödiga filter....( Inte Fi men If)

Lite kuriosa...läste i nån tidning, minns inte vilken, där man gjort en undersökning för att se hur många som faktiskt skadat frontlinsen och där ett filter typ UV hade fungerat som skydd. Det var en försvinnande liten del...Men visst är det enkelt för en säljare att kränga på ett filter för några extra hundralappar när någon hostat upp 10.000+ för en ljusstark värsting.

ANNONS
Götaplatsens Foto