Annons

uv-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiaandersson

Ny medlem
Jag har tittat runt bland gamla trådar men inte hittat min fråga. Så min fråga är: Jag har en Canon EOS 400D med standard objektiv (18-55mm) Vilka uv-filter passar mitt objektiv? Surafde runt på Cyberphoto och såg att det fanns filter med allt från 43mm till 82mm.

Skulle ex. Soligor Skylightfilter 55mm passa mig?

Kanske är simpla frågor. Men frågar man inget får man inget veta!

MVH, sofia.

58mm är rätt storlek till ditt objektiv och givetvis ska du kosta på ett uv filter även om det inte är en svindyr glögg. Tror inte du får ett nytt kitobjektiv för 200 spänn?

Köp något roligare för pengarna istället, ett Poolfilter tex, det är väl ingen större anledning att köpa ett skydd till den där gluggen, skulle du mot förmodan råka ha sönder glaset så får du med all säkerhet tag på en begagnad för samma pris som ett hyffsat UV-filter kostar.

Eller köp ett motljusskydd istället, det har du större nytta utav, UV-filter har ingen som helst effekt på en digitalkamera utan används endast som skydd för frontlinsen på dyra objektiv.

Kent

Zoso skrev:
Köp något roligare för pengarna istället, ett Poolfilter tex
Oooh... det låter faktiskt rätt kul. ;)

Själv tycker jag nog inte det behövs UV-filter för några hundralappar till det objektivet. Du kan få tag på ett oanvänt, begagnat för 450 kr.
Po(o)lfilter låter isåfall som ett roligare alternativ. :)

Överväger man att köpa UV-filter som en speciell olycksfallsförsäkring för objektivets frontlins bör man också se på priset i termer av försäkringspremier. Gör man det är det uppenbart att premien helt enkelt inte står i rimlig proportion till det mycket begränsade skydd försäkringen erbjuder. Tänk på att man bara försäkras mot EN mycket specifik typ av skada (orsakad av måttligt våld framifrån). För alla andra typer av olycksfall som objektiv, kamerahus, blixtar, minneskort e t c kan råka ut för gäller inte försäkringen! Skulle man skaffa sig motsvarande specialförsäkringar för alla dessa oräkneliga risker skulle få av oss ha råd att fotografera överhuvudtaget.

Dessutom är filtrets pris bara en första delinbetalning av försäkringspremien, sedan får man fortlöpande betala i form av ökat ströljus o d. Kort sagt så är det en extremt dålig försäkring!

Som renodlat specialtillbehör så finns det naturligtvis fortfarande vissa användningsområden för filtren i fråga, men då handlar det ju inte om försäkringar mot "livets små förtretligheter" längre utan om att ha för ändamålet lämplig utrustning (jämför t ex med att man behöver ett undervattenshus vid dykning).

De va ett j...a gnäll på den gluggen, själv tycker jag det är en ypperlig glögg som levererar bra blider. (kommer från en amatör som förhoppningsvis inte är helt dum eller blind.) Hurvida man ska kosta på ett uv filter eller inte får man väl avgöra själv.Ser det själv som ett billigt skydd oas om objektivet kostar 1000 el 80000 kr. Handlar väl om att vara rädd om prylarna.

Jag läser igenom tråden och ser inget gnäll på objektivet alls? Men att lägga flera hundralappar för att skydda ett objektiv som man kan få i bra skick begagnat för ett par hundralappar ser jag som onödigt. Jag säger som Kent, köp ett motljusskydd.

ANNONS
Götaplatsens Foto